LEC Spring 2022 ukázalo vítěze
12 dubna, 2022Máme za sebou první spring split z hlavních tří mezinárodních e-sport lig League of Legends, první ze dvou splitů skončil lusknutím prstů a s tím máme nejen LEC reprezentanty, kteří pojedou na MSI, ale i první 4 uchazeče o reprezentaci na mezinárodním Světovém Šampionátu „Worlds 2022“.
Worlds zatím nemají potvrzené datum, ale vysoce pravděpodobně se budou odehrávat během října – listopadu jako předešlé roky. Potvrzená jsou zatím jen místa konání a to LLA Studio, Mexico City v Mexiku pro Play-in; což je kvalifikační část turnaje pro 3-4 umístění hlavních lig nebo „divoké karty“ z nižších lig světové scény jako je Oceánie, Rusko atp.; Pro skupiny bude sloužit Divadlo Hulu v New Yorku v USA, semifinále se pak bude odehrávat v Scotiabank Aréně v Torontu v Kanadě a finále v Chase Centru v San Francisku, opět USA.
Letošní spring split na mezinárodní scéně může spíše než o napětí mluvit o slabších číslech sledovanosti. Byť oblíbenost LoL e-sports žádným závažným tempem neupadá, spíše se vrací do „předpandemického“ normálu a v Asii jsou čísla sledovanosti vyšší než obvykle – další data zase napovídají stále se zužující metě a stále více ustáleném a jednotném formátu každé hry, což může také z části stát za úbytkem sledujících, ale jde samozřejmě pouze o spekulace; sledování je také roztroušeno mezi více platforem a například z Číny je mnohem těžší získat správná data.
League of Legends je právě teď každým měsícem kompetitivnějším a profesionálnějším e-sportem. Protože do každého z týmů míří (nebo jimi jsou už dávno součástí) data analytici, trenéři, psychologové a kouči i koučovací metody a vůbec pomalu vše co bylo využíváno spíše v těch nejvyšších soutěžích fotbalového a hokejového světa a jiných tradičních sportech s miliardovými rozpočty. Z LoLka se tak stávají stále více a více „šachy“, než ten divoký a nepředvídatelný cirkus, pro který bylo milováno částí dlouholetých sledujících. Talent mění život oddaný tréninku a tak mizí i ochota experimentovat a zkoušet méně populární věci (Non-meta picky a buildy). Dokážu si představit, že v blízkých letech se tak sledovanost ustálí na ještě nižší čísla a dlouholetí fanoušci se roztrousí do „čerstvých“ a méně prozkoumaných her, které obsazují vysoké příčky sledovanosti a jsou e-sport ready – Tedy mají zázemí a podporu vývojářů hry pro vytvoření e-sport ligy.
Byť tyto slova mohou působit nesouhlasně, není to tak a čísla sledovanosti jsou na každém kontinentu ještě v řádech statisíců a pohybují se mezi 400,000 až 1,000,000. Není pozdě, ale je právě nejvyšší čas se stát srdcařem a fanouškem některého z týmů, s novým přístupem se totiž můžeme spolehnout i na ustálenější rostery hráčů a přinejhorším váš oblíbenec může jen změnit tým – přerušení smlouvy či propuštění hráče po jedné neúspěšné sezóně je pryč, takové mrhání penězi i talentem si už všichni uvědomují a v tomto se týmy, které si „kupují“ místa v lize klasickým frančízováním určitě budou podobat již zmíněným tradičním sportům. A co se týče upjaté a pevně určené mety, možná jde o problém, který se podaří vyřešit balančnímu týmu Riotu, který by se mohl zaměřit na míchání karet a zařízení větší proměnlivosti od patche k patchi, abychom viděli změnu alespoň mezi splity.
LEC je samozřejmě také ideální ligou kvůli přítomnosti českých a slovenských hráčů, na které se můžete zaměřit jako fanoušci a náš Respawnpoint se na ně právě proto bude zaměřovat nejvíce.
Prozatím máme napříč týmy rozmístěného Humanoida z Fnatic, Patrika z Excel Esports a miláčka publika Carzzyho z Team Vitality. A v budoucnosti bychom se v rámci fandění „domácím“ mohli dočkat i například českého týmu Entropiq, o kterých se zcela zaujatě mohu vyjádřit, že mají mnohem větší potenciál ocitnout se na mezinárodní scéně než eSuba, které se nedaří prolomit do hlavního šampionátu LEC/obecně LCS od svého vstupu na LoL scénu už přes nějakých 9 let.
Pro případ, že by někteří z našich čtenářů žádné šampionáty nesledovali a měli nějaké pochyby nebo byli odstrašeni neznámým formátem, který mezinárodní šampionáty využívají pro kvalifikaci na Worlds, v rychlosti jej vysvětlím. V každém roce/sezóně je LEC rozdělené na dva splity – jarní a letní. V každém splitu se hraje 18 zápasů s jednou rozhodující hrou (Best of 1/Bo1) a prvních 6. umístěných po těchto zápasech hrají play-off o finální pozice na tři vítězné hry (Best of 5/Bo5), první 4. hrají o pozice 1-4 a poslední 2. hrají o 5-6 místo. Podle umístění týmů v obou splitech jsou pak týmy kvalifikovány na Světový Šampionát, první 4 jsou kvalifikovány automaticky a poslední 2 hrají o umístění v play-ins. Vítěz Spring splitu navíc jede reprezentovat svou ligu na mezinárodní turnaj MSI, neboli Mid Season Invitational, který se letos bude konat v Koreji od 10. do 29. května. A kdyby měl někdo potíže s oficiálním streamem Riotu komentovaný v Aj, doporučuji náš český stream https://www.twitch.tv/hitpointcz, kde komentuje i legenda domácí streamerské scény Xnapy.
Nicméně vrátíme se zpátky k tomu hlavnímu a to je LEC spring split 2022. Ten je teď oficiálně uzavřen s velkým finále G2 Esports vs. Rogue. Rogue v „regular season“ nashromáždili 11 výher v řade a G2 se těsně probojovali do play-off posledními 2 výhrami, ale nakonec se tyto velikáni potkali ve finále a jiní favorité, jako například Vitality, kteří měli mít „na papíře“ nejsilnější tým nebo Mad Lions jako šampioni minulé sezóny nedošli ani do semifinále.
Obzvláště těžkou sezónu měl tým Astralis, který zakončil regular season se skórem 3-15 a nedaří se jim už několik sezón v řadě a dokonce je o jednu výhru a tedy se skórem 4-14 přeskočil i Team BDS jako nováčci LEC, kteří hráli velmi solidní hry a byť to není poznat z konečných výsledků, byl zde velký potenciál přeskočit o příčku vyšší SK Gaming a možná i jiné pravidelné týmy LEC. Semifinalistům Misfits a Fnatic se pak nedařilo z počátku splitu a vypadalo to, že v lize bude obrat sil, ale po prvotních neúspěších si došli pro 2. a 3. místo základní tabulky.
G2 právě se skórem 11-7 tak tak obešli zmíněné favority, ale vše se změnilo v Play-off, kde skončila dominance Rogue, ti se dokonce sotva dostali do finále, když v semifinále otočili téměř jistou prohru z 0-2 na 3-2, z druhé strany pak přijel nezastavitelný vlak G2 neporažený až do finále s devíti výhrami v řadě. Velké finále bylo plné velkých očekávání a fanouškovské ankety byly 50/50, sázkové kanceláře věřili více spořádanému Rogue, ale jak již nejspíš víte, G2 mašina se nezastavila ani ve finále a byť bylo velmi napínavé, přejeli Rogue 3-0 a stali se tak šampiony prvního splitu a pojedou si to za LEC rozdat s Korejskou supermašinou SKT T1, kteří se „vrací“ na výslunní v plné parádě s 18-0 ze základní tabulky a jako absolutní vítězové s jedinou prohrou z Bo5 z play-off. Více o korejské lize LCK, čínské LPL a americkém LCS přineseme v dalším článku po skončení všech jarních splitů 24. dubna.