Astro Bot – Recenze

Astro Bot – Recenze

16 září, 2024 0 Od Jakub Číhal

Jestli pak víte, že Playstation letos v prosinci oslaví již 30 let? Neskutečná doba že? Plastové krabici na hry se ale těžko dává nějaký dárek a tak je vcelku pochopitelné, že ty dárky nakonec musí rozdat Sony. Z Concordu se nakonec vyklubal docela kyselý prezent, ale Playstation 5 Pro to pěkně vynahradil. Nejsladším dortíčkem na oslavě ale nakonec bude roztomilý robůtek Astro, který konečně dostal svou velkou, opravdu velkou hru. Dříve tenhle maskot sloužil spíše jako propagátor nového hardware, který Sony přinášela. Ať už to byl The PlayRoom v Playstation 4, Astro Bot Rescue Mission pro headset PlayStation VR, nebo Astro’s Playroom v Playstation 5, který v hodně povedené, ale krátké hře ukazoval možnosti ovladače Dualsense. Obliba této postavičky ale nakonec vyústila v jedinou možnou variantu a my vám tak konečně můžete přinést recenzi na hru Astro Bot.

Hra začíná pěkně zostra. Astro si v poklidu letí vesmírem, jeho loď stylizovanou do podoby Playstation 5 napadne strašlivý zelený mimozemšťan a doslova jí rozerve na kusy. Celá jeho posádka, kterou tvoří stovky dalších roztomilých robůtků, je vržena do hlubin Vesmíru a Astro se je musí na jednotlivých světech pokusit najít. Jen s jejich pomocí totiž dokáže znovu zprovoznit svou loď a porazit onoho strašlivého zeleného mimozemšťana. Ale to zdaleka není vše. No dobře, je to vše. Nestává se mi často, abych v recenzi neměl větu, která v různých variantách vám, čtenářům, říká něco o tom, že víc už vám z příběhu neprozradím, ale u Astro Bota udělám výjimku, protože to co hra prezentuje jako příběh bych snad za příběh ani nepovažoval. Zápletka je absolutně banální a ač si říkáte, že u plošinovky to až tolik nevadí, já si to nemyslím. Více si tom řekneme na konci recenze, ať nezačínáme zbytečně kriticky.

Astro Bot totiž vyniká  něčem úplně jiném. A to v tom nejdůležitějším, v hratelnosti. Ta je zde dovedena prakticky k dokonalosti a nepamatuji si již dlouho, kdy jsem se u nějaké hry tak dobře bavil. Hra doslova přetéka nápady, které budete potkávat na každém kroku. Každá jednotlivá planeta na které budete hledat jednotlivé Boty je něčím unikátní. Jednou navštívíte zmrzlý svět, kde se budete prohánět na bruslích, jinde zase budete uskakovat před lávovými hroudami, jinde zase ve stylizovaném světe plném zákusků a šlehačky hopsat na obřích lízátkách. To s kolika nápady autoři přišli si zaslouží medaili.

Jednotlivých světů je víc jak 50 a každý je trochu odlišný i co se herních mechanik týče. Většinou někde na jeho začátku najdete truhlu a pokud jí rozbijete, získáte pro daný svět nějakou unikátní vlastnost. Jednou to jsou boxovací rukavice na pružinách, pomocí kterých můžete bušit do protivníků, nebo je použít jako kotvičku pro dosažení vyšších míst, jindy si zas na záda přiděláte vysavač, jindy se celý proměníte na ocelovou kouli a dokážete tak překonat plošinky s ocelovými hroty, jindy zas dokážete zpomalovat čas. Na planetě, která vypadá jak strašidelný zámek budete pomocí lampičky odhalovat duchy a asi nejlepší vlastnost je, kdy se dokážete změnit na malinkou myšku a dostat se tak do míst, kam by se Astro nevešel. Podobných speciálních vlastností je ve hře mnohem víc a myslím že si je všechny užijete.

Plošinovka bez nepřátel? Nemyslitelné! Stejně jako u všeho ostatního i zde platí, že vývojářům šlo hlavně o rozmanitost. Potkáte plno druhů nepřátel, kteří se pak opakují v různých variacích. Na každého navíc platí trochu jiná taktika. Na někoho stačí pouze skočit, jiného musíte pořádně praštit a jiné zas zničíte tak, že nad nimi vyskočíte a dáte jim ochutnat energetických paprsků, které slouží jako dodatečná energie při dvouskoku. Jiné nepřátelé zase zničíte pouze tak, že na ně použijete konkrétní vlastnost, kterou jako unikátní mechaniku využíváte během procházení jednotlivými lokacemi.

Nejlepší jsou ale střetnutí s některým z bossů. Těch je ve hře hned několik a i zde musím vývojáře pochválit. Nečekal bych, že u podobné plošinovky narazím na tak propracované boss fighty, jako je tomu u Astro Bota. Jasně, nečekejte něco na úrovni bossů od From Software, ale i tak jsem si střetnutí s nimi vždy užil. Každý má nějakou zajímavou mechaniku a pro jeho zdolání musíte odhalit i jeho slabiny. Souboje s nimi ale nejsou nijak obtížné, je spíše potřeba hrát pozorně. Ostatně, celá hra je určena pro celou rodinu a od toho se odvíjí i obtížnost. Hrou by měl projít bez problémů úplně každý. Na její konec se proskáčete odhadem za nějakých 10-12 hodin, záležet bude jak moc se cestou zdržíte hledáním různých tajemství.

Hned na začátku recenze jsem psal, že hlavní náplní hry bude hledání ostatních Botů. Těch je ve hře přesně 300 (další se do hry dostanou v budoucnu). Z toho jich je 150 řekněme unikátních. Každý jeden z nich má podobu nějaké herní postavičky a společně tvoří vlastně takový průřez celou historií Playstationu a jejich ikonických her. Potkáte takové známé tváře jako Nathana Drakea z Uncharted, Kratose z God of War, nebude chybět ani Joel a Ellie z The Last of Us, Lara Croft z Tomb Ridera, nebo Aloy ze série Horizon. Všichni tito Boti mají výbornou stylizaci. Poznáte je hned, ale stejně si zachovávají styl malých robůtků. Abych se přiznal, u plno postaviček jsem si nebyl úplně jistý z jaké hry jsou, ale pátrání a debaty s ostatními hráči mi alespoň trochu rozšířilo obzory. Dá se tak říct, že Astro Bot má i edukativní vrstvu a vyprávět třeba mému synovi odkud je ten, nebo jiný Bot, bylo hrozně fajn. Jednotlivé Boty pak na planetách budete nacházet všude možně. Plno z nich je tak říkajíc po cestě, ale ostatní jsou důmyslně schovaní a najít všechny rozhodně není úplně snadné. Pozor ale na to, že hledat Boty je nutné pro dokončení hry, jen tak proběhnout na konec levelu sice můžete, ale až na konec hry se s touto taktikou nedostanete.

Kromě Botů můžete hledat i další věci. V každém levelu jsou schované i jednotlivé dílky puzzle, za které pak na domovské planetě, kde jste na začátku hry ztroskotali, odemykáte další možnosti hry. Můžete si pak například přebarvit svou vesmírnou loď, změnit oblečení, nebo jednotlivým Botům, kteří po planetě všemožně běhají a dělají legrácky kupovat různé předměty, se kterými pak těch legrácek dělají ještě více. A kdo bude chtít, může toho najít plno dalšího. Skoro každý strom, každé jezírko nebo zákoutí nabízí nějakou drobnost. Ať už to jsou peníze, nebo drobné mini hry.

Teď si dáme takové malé okénko, kde si přeci jen budu trochu stěžovat. Jak jsem se hrou prokousával, stále více jsem si začal uvědomovat, jak jednoduchá je celková struktura hry. Tím teď nemám na mysli obtížnost hry jako takové. Jde mi o to, jak je hra poskládaná. Působí totiž tak trochu jako mobilní hra, bez nějaké hlubší myšlenky. To že příběh bude jednoduchý jsem čekal, že nebude ale skoro žádný už ne. Vývojáři navíc měli unikátní příležitost vytěžit z historie Playstationu daleko více. Pokusili se o to, ale jen to tak trochu škrábli po povrchu. Ve hře je několik lokací, které jsou hodně, ale opravdu hodně inspirovány těmi nejslavnějšími hrami od Sony.

Tyto levely patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí a já si celou dobu říkal, jaké by to bylo, kdyby celá hra měla nějaký společný prvek, který by celou tu 30 let trvající jízdu spojil do uceleného herního zážitku. Místo toho je hra rozdělena na pět Galaxií, ve kterých jsou z mého pohledu úplně náhodně naházeny planety, jejichž design snad vývojáři losovali pomocí hrací kostky. Nic nemá žádné logické propojení nebo podobnou tématiku. Co hůř, průzkum jednotlivých Galaxií je vždy identický. Z Vesmíru spadne robot, pak odletí, najde Galaxii a Astro do ní vyrazí. Pak se přehraje vždy stejná animace, objeví se první planeta, pak další, na konci je planeta s bossem a za ní další, kde najdete důležitou součástku pro opravu vaší mateřské lodi. No a pak z  Vesmíru spadne robot, pak odletí, najde Galaxii…a tak pořád dokolečka. Hře tak chybí takové to pozlátko velkých a propracovaných her. Můžete samozřejmě namítnout, že Astro Bot je takovou tou roztomilou hopsačkou, ale to přece neznamená, že nemůže dostat o trochu víc ostatního ne?

Předchozí odstavec trochu objasnil, kde z mého pohledu mají vývojáři rezervy, ale tento odstavec bude naopak psán s čistou pokorou a uznáním. Grafická a dejme tomu „vjemová“ stránka hry je na v podstatě dokonalé úrovni a Astro Bot v mnoha ohledech vypadá jak animovaný film. Každý Bot má skvělé a vtipné animace, jednotlivé světy mají šmrnc a krásnou estetiku. Hra navíc běží absolutně bez problému v dynamickém 4k rozlišení a pevných 60fps bez sebemenšího propadu. Možná mě trochu překvapilo, že hra často schovává loading za krátké animace, ale naštěstí jsem se u nich docela bavil.

Největším plusem je pak samozřejmě plné využití funkcí Dualsense. Ač to bude znít trochu jako marketingové sdělení, tak skutečně ucítíte každý krok a poznáte po jakém povrchu se zrovna pohybujete, adaptivní triggery vás vtáhnou do hry a třeba střelba z luku je tak reálnější než ta v reálu. Nejvíc se mi ale líbilo, že vývojáři konečně dokázali využít těchto funkcí přímo pro potřeby samotné hratelnosti a vy tak budete pomocí nich řešit některé jednoduché hádanky. Potlesk si zaslouží i zvuky a hlavně hudba, která se povedla na výbornou a některé skladby jsem si při hraní dokonce sám pro sebe pobrukoval. Hra má navíc i české titulky, takže si hru užijí i děti. Vy se ale nebojte, těm nejmenším toho nebudete muset číst moc, ve hře je textu malinko.

Astro Bot zachránil celou letošní podzimní sezónu, minimálně z pohledu hráčů na konzoli Playstation. Již před vydáním se dalo čekat, že půjde o skvělou hru, ale recenze po celém světě z ní nakonec udělaly dokonce tu úplně nejlepší, pokud tedy k tomu chceme využít procentuální souhrn všech recenzí. Já si hru maximálně užil a zavzpomínal na všechny ty skvělé hry, které jsem na konzolích od Sony hrál. Hra navíc skvěle vypadá a hratelnost má vybroušenou jak diamant. Jsem ale už starý pardál a dát nějaké hře maximum si hodně rozmýšlím a u Astro Bota mi přeci jen pár věcí trochu vadilo. Známka pod recenzí ale není to nejdůležitější, důležité je to, co je v textu. Snad jste si z něho odnesli stejně pozitivní dojmy jako já z celé hry.

Datum vydání: 6. září 2024 – Potřebné místo: 66GB
Distributor ČR: Playstation Česko – Česká lokalizace: ANO – české titulky