Česká herní studia, která se zapsala do historie – Bohemia Interactive
24 února, 2021Ani nemusíte být herní geek, abyste si při pohledu na logo Bohemia Interactive okamžitě nevybavili světoznámý vojenský simulátor ArmA. Pojďte se s námi podívat detailněji na historii zmíněného studia v naší obnovené rubrice českých herních studií, které by každý měl znát a která si rozhodně vysloužila své právoplatné místo v herní historii.
Vytváření simulátorů nebyla Španělská vesnice
Herní vývojářské studio Bohemia Interactive a. s. bylo založeno v květnu roku 1999 bratry Markem a Ondřejem Španělem a Slavomírem Pavlíčkem, kteří spolu spolupracovali 2 roky a teprve se rozhodovali o formálním založení firmy. Marek Španěl našel svou vášeň pro vytváření her již na konci 90. let a jeho první hrou v roce 1995 nebylo nic jiného, než simulátor jménem Gravon: Real Virtuality, o němž by se dalo říci, že byl předchůdcem světoznámého Operation Flashpoint: Cold War Crisis (OF:CWC), jenž byl později vydán již samotným studiem. OF: CWC byla FPS hra se zaměřením na realismus, kterou tehdejších 12 zaměstnanců vytvářelo za účelem zhotovení hry, kterou by sami chtěli hrát. Na vývoji se přitom podíleli i pozvaní nezávislý hráči, které si tvůrci zvali do svého studia. Této tradice se drželi až po vývoj ARMA 3.
Na konci tříletého vývoje, s použitím vlastního game enginu pojmenovaném příhodně Real Virtuality – který podporuje BIS hry dodnes – stála hra, která v roce 2001 prodala přes půl milionu kopií během prvních 3 měsíců a získala vysoké hodnocení od kritiků i hráčů, kteří oceňovali hlavně možnosti otevřenějšího světa, než měli ostatní FPS hry a absenci hry omezujících bugů. Mnoho kopií OF:CWC bylo vykoupeno a zkoumáno samotnou DARPA institucí pro vývoj vojenského výcvikového simulátoru známého jako DARWARS Ambush!, který využívaly výcvikové programy USA a Austrálie.
Bohemia Interactive mezitím prodělávalo na portu OF:CWC na Xbox a skrze svého distributora Codemasters kapitalizovalo na legálním problému, který tímto vznikl, jelikož DARWARS bylo vytvořeno bez jejich vědomí. Vývojáři si z toho vzali ale i cennou lekci. Zjistili totiž, jak moc velký potenciál mají takové simulátory a jali se stvoření nového odvětví firmy. Bohemia Interactive Simulations si vzali na starost novou hru stejného rázu, jakou byla DARWARS a začali tak s vývojem Armed Assault(ArmA), což byl ironicky týmem nenáviděný název, který musel Marek Španěl protlačit a který se nakonec stal ikonickým dílem jejich studia.
Série ARMA
První díl ARMA byl velkým úspěchem pro mnoho revolučních důvodů. Kampaň hry nebyla tak lineární jako u mnoha tehdejších stříleček, byl kladen větší důraz na realismus a funkčnost vojenských prostředků, velmi daleká renderová vzdálenost umožňovala kontakt s nepřítelem až na 10km a přitom všem kombinovala hra originálním způsobem FPS a RTS elementy. Hra vyšla 10. listopadu 2006 v ČR a do konce roku stihla být 5. nejprodávanější hrou v ČR. Dalšího roku bylo prodáno přes 400,000 kopií celosvětově.
Příběh se odehrával na fiktivním ostrově Sahrani rozděleným na jeden kapitalistický a druhý komunistický stát, kdy komunistický režim zaútočil na svého souseda poté, kdy se tamější Americké síly počali stahovat z ostrova po výcvikových operacích. V kombinaci s výše zmíněnými funkcemi hry a enginem zahrnovala kampaň širokou paletu možností a cest, jak jí šlo projít. Každá mise šla splnit jiným způsobem a každý způsob měl jiný dopad na nastávající postup kampaně, hra tak v podstatě nikdy nemohla mít dva stejné průchody v rámci singleplayeru.
V patchi 1.14 studio otevřelo možnost Multiplayeru, pro který hra byla ještě oblíbenější než kdy předtím, zejména pro svůj role-play potenciál. Později na podzim roku 2007 vyšel datadisk Queens Gambit, který přidal do hry další dvě kampaně a množství nového herního obsahu. Bohužel příjem tohoto DLC už byl slabší, nejspíše proto, že upozornil na množství bugů a slabší AI, které hra obsahovala. DLC utržilo pouhých 67% na renomovaném webu Metacritic.
ARMA 2
Dědic titulu poté přinesl našemu studiu ještě větší slávu navazujícím důrazem na invenci nových herních možností a realismus, jehož součástí byla balistika všech druhů střel a možnost využívání prakticky všech okolních elementů ve hře – od dveří a oken, přes civilní obyvatelstvo, vliv počasí, režim dne a noci, kola a civilní auta, až po stíhačky s realistickým operováním a spotřebou paliva. Nadchnou jsme se mohli i pro vizuální zpracování a množství obsahu. Hra byla vydána v létě 2009 a do roku 2015 bylo ohlášeno přes 2,3 milionu prodaných kopií a to i přes 3 leté období, kdy byla ostříhaná verze k dispozici zdarma. Jednalo se krok studia, jenž se snažilo eliminovat vznik pirátských kopií, které hru postihovaly v obrovském měřítku. Web PCgamer dokonce umístil hru na 20. příčku 100 nejlepších her. Pokud jde o kritiky, ti překypovali o něco menším nadšením, zejména pro pokračující chyby jakými opět byly bugy a slabá AI. Jednalo se o faktory, které vycházely z vlastního enginu. Nicméně hráči hru i přesto oslavovali a navzdory vyšším nárokům na složitost gameplaye, oproti ostatním FPS hrám, byla velice oblíbená.
Příběh se v základní hře odehrává ve fiktivní Černarusi, sousedící s Ruskem a Takistánem (Představující Afghánistán). Jde o malý post-komunistický stát, který je na vážkách v nastolení politické jednoty a demokratický systém se přepíná, aby nebyl svrhnut komunistickými rebely, kteří se zmocnili jednoho malého ostrova v Černém Moři a vyhnali odtamtud vládní jednotky. Vaším úkolem je je odtamtud vyhnat z pohledu Amerických jednotek, které Černarusi pomáhají. Na konci kampaně se chystáte k vylodění na Černaruské pevnině, kde se americká armáda chystá skoncovat s rebelií jednou pro vždy, na což navazuje následující DLC. V nadcházejících 3 letech byla hra doplněna o 3 DLC a 3 rozšiřující balíčky, přidávající do hry jednotky z jiných států, než kolem kterých se točil příběh.
Hra také kromě dřívějších osobitých možností multiplayeru přinesla i možnost moddingu a vytváření vlastních map a scénářů – to vedlo k zaslouženě legendárnímu a průbojnému módu ve světě videoher, DayZ. Jednalo se o zombie horror mód vytvořený Novozélanďanem Deanem Hallem s inovativními prvky survivalu. Mód měl s velkou pravděpodobností vliv na více jak 500,000 prodaných kopií, které byly doslova vystřeleny mezi hráče po vydání módu 21 února.2013. Kritiky byl mód jako samostatná hra přijat lépe než základní ARMA 2. Hráči měli možnost vytváření unikátních situací skrze multiplayer a Hall nakonec spolupracoval další 2 roky s Bohemia Interactive na oficiálním vydání samostatné hry.
DayZ Stand-alone bylo v early acces verzi po dobu 5 let a oficiálně jsme se jej dočkali 13. prosince 2018 – během prvního půl roku v early acces bylo prodáno přes 2 miliony kopií a do konce roku 2018 přibyly další dva miliony. Po oficiálním vydání a portu na Xbox však zájem o hru mírně opadl, i navzdory tomu, že si hra získala hráče z platformy Xbox One. (Servery na Xboxu jsou po většinu času plné, pozn.red.). O tom, proč hra neuspěla tak, jak se očekávalo, by se dalo vyprávět dlouhé hodiny – také se o příčinách můžete přesvědčit na YouTube. Z mého dojmu by se dalo říct, že všeobecně šlo o kombinaci příliš dychtivého sáhnutí po zjevně jednoduchém výdělku ve formě příliš ukvapeného Early Accessu a následně pomalého vývoje.
ARMA 3
Na vlnách dosaženého úspěchu studio neupustilo od zaručeného receptu inovativních možností a vysoké úrovně realismu a tentokrát úchvátilo na svou dobu dechberoucí grafikou, která v té době spíše vybočovala z tržního standardu. Navzdory tomu se hra dočkala poněkud vlažnějšího přijetí. Rok od jejího vydání v říjnu 2013 ale bylo prodáno přes 1 milion kopií a do konce roku 2019 toto číslo stouplo na 3 miliony. I přes všechna úskalí byla třetí ARMA mnoha kritiky oceňována a dosáhla mezinárodně vysokých příček. Webem The Guardian byla shledána 10. hrou s nejkrásnějším prostředím a získala také ocenění Česká hra roku 2013.
Neméně otřepaná byla první krátká kampaň, v níž jsme se opět chopili jednotek USA, tentokrát na malých řeckých ostrovech Altis a Stratis. V nedaleké budoucnosti roku 2026 je zde svržena vláda, v roce 2030 je vyhlášeno příměří, ale to je v roce 2034 porušeno rebely bývalé vlády, kteří chtějí převzít zpátky moc. Na straně rebelů se pak k překvapení všech nachází jednotky NATO. Singelplayer je relativně krátký a hra primárně těží z oblíbeného multiplayeru. Na hře se pracuje dodnes a její součástí je 11 rozšíření zdarma a několik updatů, z nichž poslední vyšel v prosinci 2018.
Vedlejší a další projekty
Mimo sérii ArmA se BIS zaměřili i na další z Markových vášní, vytvořili tak kompletní simulátor pro ovládání helikoptér Take On Helicopters, což je v podstatě takový Truck Simulator s vrtulníky, s dějem zaměřeným právě na pozdvihnutí selhávajícího byznysu s helikoptérami v americkém Seattlu, kde mají hráči k dispozici 3800 čtverečních kilometrů na vydovádění se. Hra byla vydána 27. října 2011 pro PC a je v ní i možnost multiplayeru. Hra nezískala přílišnou trakci ani kritických ocenění, ale hráči je všeobecně pozitivně přijímána pro jedinečnou hratelnost, i když příběh, v tomto případě rozhodně sekundární, zaostává. DLC Hinds vyšlo 15. března 2012 a představilo 3 bojové vrtulníky.
Hra byla první hrou série „Take on“ a další díl následoval v roce 2017 skrze hru Take On Mars, byť alfa verze vyšla již v roce 2013. Hráči mohou ovládat buď Mars Rover nebo astronauta a s nimi prozkoumávat povrch Rudé planety, nebo se starat o základnu. Nutné bylo také shánění surovin, které byly toliko potřebné pro přežití posádky. Každá mise každopádně začíná sestupem do atmosféry Marsu, a ve dvou různých kampaních hráči plní úkoly právě s Roverem nebo postavou astronauta.
V roce 2016 firma ohlásila vznik nového studia Bohemia Incubator, které dostalo na starost experimentovat s novými druhy her. Tím je například hra Argo, což je zjednodušená verze Army 3, která byla dostupná zdarma. Pak tu máme Ylands se svým osobitým přístupem BIS k sandboxovým hrám s mikrotransakcemi, připomínající roblox. Nakonec nesmím opomenout Vigor – původně časově exkluzivní hra pro Xbox One velmi připomínající původní DayZ, akorát místo zombie apokalypsy jde o post-nukleární Norsko 90. let. Žánrově bychom ji mohli přiřadit k populárnímu Battle Royale.
Jasné je, že Bohemia Interactive je dalo by se říci rodinná firma, která se aktivně stará o své fanoušky a pečuje o své hry. Od roku 2003 jsou téměř nezávislou firmou – až na nedávný menšinový podíl zakoupený čínským konglomerátem Tencent – a drží se jen svých nápadů a zásad, a jsou velmi chváleni za svůj kontakt s fanoušky. Mým oblíbeným kouskem zůstává nákup opravdového (byť odzbrojeného) tanku T72 a jeho pozdější předvádění – tomu říkám věrnost realismu. Pokud jste si tedy někdy chtěli vyzkoušet samostatné dobrodružství v neodpouštějícím světě nebo koordinované i chaotické skupinové plánování při pokusech o perfektní provedení mise, s čistým svědomím vám můžeme doporučit bližší náhled na hry z dílny Bohemia Interactive!