Deck 13 – Cesta od adventur po akční RPG
22 září, 2019Studio Deck 13 čeká zítřejším dnem vydání jejich dlouho připravované hry The Surge 2, která staví na základech prvního dílu, jehož mechaniky posouvá o kus dále. Opět bychom se tak měli dočkat dalšího zajímavého kousku žánru akčních RPG. Studio ale vždy podobné tituly nevytvářelo, ba naopak se věnovalo daleko poklidnějším herním kouskům. Pojďme se tedy společně podívat do historie, na vývoj, studia Deck 13 jako takového, a jeho formování v jedno z nadějných studií tvořících zajímavé hry žánru, kterému vdechlo život legendární japonské studio From Software.
Vznik studia Deck 13 Interactive je datován do července roku 2001, kdy bylo toto studio zformováno týmem vývojářů okolo Artex Software. Svůj nynější název však studio dostalo až o rok později, tedy v roce 2002. Původní název studia byl TriggerLab. Pod původním názvem stihlo studio vydat jeden titul s názvem Stealth Combat. Šlo o tankovou akční hru, která nás přenesla do budoucnosti roku 2030, kdy byl svět rozdělen na dvě velké frakce bojující o světovou nadvládu. Hra byla spíše podprůměrná, ale jednalo se o začátek. Název studia, Deck 13 byl odvozen z jedné z map hry Unreal Tournament, která nesla název DM-Deck16. Ačkoliv je název studia inspirován střílečkou, tak vývojáři nikdy žádnou first person akci nevytvořili.
Stealth Combat (2002)
Následně se přesuneme o tři roky dále, tedy roku 2005, kdy se vývojáři, tentokrát už pod svým nynějším názvem Deck 13, rozhodli vytvořit remake hry Ankh: The Tales of Mystery z roku 1997 vytvořené studiem Artex Software. Remake se nesl pouze název Ankh. Frankfurtské studio dokázalo vytvořit skutečně kvalitní předělávku legendární adventury a Ankh tak dostal celou řadu ocenění, zvláště v Německu. V roce 2006 pak studio vydalo regulérní pokračování s názvem Ankh: Heart of Osiris, jenž dokázalo úspěšně navázat na remake z předchozího roku. Tato série si v žánru adventur vydobyla své místo v srdcích hráčů a každý návrat do Egypta a následného bádání v jeho mýtech bylo výtečné. Série Ankh se dočkala ještě třetího dílu s podtitulem The Battle of the Gods, který vyšel v roce 2007.
Ankh: Heart of Osiris (2006)
V témže roce vydalo studio ještě jeden titul, který rovněž patřil do žánru dobrodružných her a jednalo se o první díl série Jack Keane. Ten byl po vizuální stránce velice podobný sérii Ankh, avšak kulisy Egypta vystřídala Anglie a koloniální Indie. Druhý díl vyšel až v roce 2012 s podtitulem The Fire Within, který přešel od klasické point-n-click adventury k plnohodnotnému 3D zážitku ovládaného dnes již klasickým systémem WASD. Ale trochu jsme předběhli roky. Psal se totiž rok 2009 a Deck 13 poprvé zabrousili do žánru akčních RPG s titulem Venetica.
Venetica byla zasazena do Benátek, kde jsme se v roli dcery Smrti jménem Scarlett, museli postavit nekromantovi, ztělesnění nemrtvého ďábla, jehož existence závisí na zničení dcery Smrti a koncilu zvaného The Corpus. První pokus Deck 13 o hru žánru akčního rpg nedopadl nijak výsostně a hra se řadila někam mezi čistý průměr, ale vývojáři to rozhodně s žánrem vzdát nechtěli, chtělo to ale čas a tak se studio opět vrátilo k žánru adventur.
Venetica (2009)
V roce 2010 tak pod studiem vychází rovnou tři adventury. Jako první vychází tradiční point-n-click adventura koketující s žánrem hororu s názvem Black Sails: The Ghost Ship. Kdy se dvojice dobrodruhů pouští do průzkumu tajemného vraku lodi. Titul byl dokonce inspirovaný skutečnou událostí a mezi hráči skončil jako lepší nadprůměr. Následoval první díl epizodické série Jade Rousseau: The Secret Revelations. Ten ale nedopadl úplně podle představ a další čtyři připravované epizody byly nakonec zrušeny. Poslední hrou vydanou v témže roce byl detektivní thriller opět žánru point-n-click adventury s názvem Reading the Dead. Hra ale nijak výrazně nevynikla a prakticky o ní dnes nikdo neví.
V roce 2011 studio vydalo hru s názvem Haunted. Tato temná adventura sledovala putování dívky jménem Mary, kterou pronásledují noční můry o její zmizelé sestře Emily, jenž měla údajně zemřít během vlakové nehody. Tyto vize donutí Mary, aby začala pátrat po osudu své sestry, která možná může být stále naživu. Haunted byla hra, která se snažila redefinovat žánr adventur a to tím, že se zde vývojáři snažili zaimplementovat možnosti kooperace. Což se nakonec vyplatilo a hra si odnášela hodnocení v průměru kolem 7-8/10.
Haunted (2011)
Rok 2012 se pak nesl ve výše uvedeném pokračování hry Jack Keane. Následující rok 2013 se opět vývojáři snažili popasovat s žánrem RPG a to hrou Blood Knight. Šlo o komiksově ladění titul, jenž se nechal inspirovat sérií Diablo a tedy žánrem hack-n-slash RPG. Ale ani lovec upírů Jeremy a upírka Alysa se s velkým úspěchem nesetkali. Opět tak bylo na čase dát si pauzu. V roce 2014 vychází pod novým studiem v Hamburku, které vzniklo v roce 2013 akvizicí studia Cranberry Production, simulátor lodní dopravy s názvem TransOcean, kde jsme se chopili managementu přepravní lodní společnosti a budovali tak svou vlastní flotilu. V žánru simulátoru se zadařilo a tak v roce 2016 vzniká hra TransOcean 2: Rivals od téhož studia v Hamburku.
TransOcean 2: Rivals (2016)
Mezi tím se hlavní studio z Frankfurtu spojilo s vydavatelem CI Games, aby se pustilo do vývoje hry, která bude na dalších pět let udávat směřování studia Deck 13. V roce 2015 tak na svět přichází akční RPG s názvem Lords of the Fallen, které se nechalo inspirovat hardcore tituly studia From Software. Známky v recenzích se zastavili v průměru na 7/10 a studio najednou zjišťuje, že našlo směr, kterým se budou nadále ubírat. Bohužel společnost CI Games již na pokračování Lords of the Fallen 2 nemá zájem spolupracovat se studiem Deck 13. Pro zajímavost vývoj Lords of the Fallen 2 nejde příliš dobře a byl tak nedávno zrestartován a je vyvíjen interně v CI Games.
Lords of the Fallen – Trailer (2015)
I když bylo Lords of the Fallen pro Deck 13 jistým úspěchem, tak bylo třeba přinést do žánru svěží vítr a něco, co tu v tomto žánru ještě nebylo, tedy přenést typický fantasy žánr do sci-fi. A tak začaly práce na hře The Surge a to nově ve spolupráci se společností Focus Home Interactive. The Surge vyšlo v roce 2017 a skutečně přineslo do žánru akčních RPG nový vítr a to hlavně posunutím soubojového systému na další úroveň a to tím, že jsme se nyní během souboje mohli zaměřovat na jednotlivé části soupeřova těla, což bylo okořeněno ještě brutálními zakončovacími údery. Verdikty nad The Surge opět skončili v průměru na sedmičkách, ale s tím, že si hra získala skutečně silnou základnu fanoušků. První díl se pak během roku 2018 dočkal prvního rozšíření a následně ještě druhého.
The Surge – Trailer (2017)
Budoucnost pro Deck 13 byla jasná. Focus Home Interactive stáli o pokračování a tak se studio ve Frankfurtu, které aktuálně čítá šedesát zaměstnanců, pustilo do pokračování s názvem The Surge 2. Cíl byl jasný. Sérii posunout zase o kus dále. K tomu má hře pomoci větší a rozmanitější prostředí Jericho City, větší důraz na vyprávění příběhu a další vylepšení soubojového systému. Náš redaktor Kuba už na recenzi The Surge 2 pilně pracuje a rozhodně se máme na co těšit. The Surge 2 bude dostupný od zítřejšího dne (24.9.2019) na PC, Xbox One a Playstation 4 a to s českými titulky.
The Surge 2 – Launch trailer (2019)