F.I.S.T. Forged in Shadow Torch – Recenze
26 září, 2022Nastává vskutku historický okamžik. Poprvé ve své kariéře recenzenta se mi do rukou dostala hra, která vznikla v Číně. Popravdě si ani nedokážu vybavit, zda nějakou jinou čínskou hru znám a pokud se nad tím zamyslím, je to až s podivem. Že by země, která vyrábí a hrne do světa snad cokoliv na co si vzpomenete opomněla herní průmysl? Asi se nyní nebudu pouštět do nějakých složitých úvah proč tomu tak je, ale vrhneme se rovnou na hru samotnou. Jen připomenu to, že se nejedná o žádnou novinku. Hra vyšla již zhruba před rokem, ale nyní se vrací na pulty obchodů ve svojí fyzické verzi pro Playstation 5 a Nintendo Switch, což jistě potěší milovníky a sběratele krabiček.
Hlavním hrdinou hry je Rayton, věčně mrzutý králík. Za jeho zasmušilou povahou se ale skrývá pohnutá minulost. Rayton je hrdinou a veteránem předchozí války, ve které ale on a jeho spojenci utrpěli totální porážku. Bojoval za blaho a nezávislost města Torch City, které tak padlo a vlády nad ním se zmocnila krutá skupina Machine Legion. Městu a jeho obyvatelům teď vládne tvrdou a despotickou rukou, omezuje veškeré jejich svobody a ulice města ovládá jen strach a beznaděj. Rayton na to svým způsobem již rezignoval, utápí se v alkoholu a je rozhodnut své dny dožít v ústraní. Vše se ale změní jednoho večera, kdy Machine Legion unese jeho kamaráda, medvěda Ursu. Pohár trpělivosti v tu chvíli přeteče, Rayton znovu nasadí svou robotickou pěst a vydává se Ursu zachránit.
Jak jistě tušíte, velice brzy se kolem něho a ostatních jeho dávných spojenců roztočí příběh pomsty a Rayton se pokusí napravit to, co se v předchozí válce nezdařilo, svrhnout Machine Legion a vrátit Torch City svobodu. Příběh je tak nějak standardní, sem tam dojde na nějaké to překvapení, ale vyprávění a patřičná gradace kulhá na obě nohy. Po celou dobu si mě jednotlivé postavy nedokázaly získat, rozhovory jsem již v druhé polovině hry měl ve zvyku přeskakovat. To co mě ale hnalo kupředu byla samotná hratelnost.
F.I.S.T. Forged in Shadow Torch je dalším ze zástupců žánru metroidvanie. Her postavených na tomto principu známe bezpočet a tak trochu podezírám vývojáře, že šli v tomto zkrátka na jistotu. Nepřekvapí, ale ani neurazí a osvědčená hratelnost spojená s neotřelým hlavním hrdinou funguje dobře. Po Torch City se můžete pohybovat skoro bez omezení a pokud budete chtít, lze ho projít od začátku na konec téměř libovolně. Cestu si ale budete muset nejdříve odemknout a bez získání arsenálu zbraní a jejich vylepšování to nepůjde.
Zpočátku má Rayton k dispozici jen svou starou, z obřího robota utrženou pěst. Ne že by s ní neuměl rozdat pořádné rány, ale k dalšímu postupu městem stačit nebude, je dobrá jen tak na ničení zámku některých dveří. Během postupu příběhem ale získá i obří vrtačku, která umí otevírat další typ dveří, ale mimo to slouží i jako osobní vrtule, kterou využije jak ve vzduchu, tak hlavně ve vodě, kde se díky ní dokáže pohybovat daleko rychleji. No a v neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na elektrický bič, který kromě likvidování nepřátel slouží i jako lano, díky kterému se lze dostat na jinak nepřístupná místa.
Veškeré zbraně lze vylepšovat za peníze, které získáte ze zabitých nepřátel, z různých beden poschovávaných po městě, nebo jako odměnu od ostatních zvířat. Každá zbraň má svůj strom dovedností, ale povětšinou jde jen o různá komba. Těch je obrovské množství, ale často je jejich kombinace shodná pro všechny zbraně a snáze si je tak zapamatujete. V boji vám pak pomůže i lahvička nejspíš něčeho ostřejšího na obnovu zdraví, nunčaky a extrémně silné střely. Jejich použití je ale omezeno tím, že spotřebovávají energii a její úroveň je závislá na upgradech, které si musíte sami najít. Ke slovu pak samozřejmě přijde i dvojskok, dash do všech směrů, dýchací přístroj pod vodou atd. Tohle vše dohromady pak tvoří základ velice dobrému a uspokojivému soubojovému systému.
Hra je poměrně obtížná. Neřekl bych že nejtěžší na světě, ale pamatuji si v ní okamžiky, kdy Switch letěl na sedačku a já do mdlob. Normální nepřátelé zas takovou výzvu nepředstavují, ale bossové umí potrápit. Je jich ve hře docela dost a ke každému souboji s nimi je nutno přistoupit s trochu odlišnou taktikou. Pochválit musím i rozmanitost nepřátel, je jich slušný počet a každý má unikátní útoky. A pokud by hra přece jen byla nad vaše síly, má dva stupně obtížnosti.
Město Torch City je ponuré a smutné místo. Bohužel jednotlivé lokace trochu ztrácí na rozmanitosti, což se asi dá vzhledem k zasazení příběhu pochopit, ale hra celkově zkrátka vypadá trochu jednotvárně a to hlavně ve své první polovině, kde by naopak měla hráče co nejvíce překvapovat. Jednotlivé části města jsou ale pěkně a promyšleně propojeny a jeho objevování je zábavné. Sem tam je k postupu potřeba vyřešit i nějaká lehčí logická hádanka. Co už trochu víc vázne je ale systém, jakým se po městě pohybujete. Pokud se potřebujete dostat někam dál od své aktuální pozice, lze k tomu využít buď něco na způsob potrubní pošty, nebo metro. V obou případech ale nejde vždy správně poznat, kde se následně objevíte a někdy je potřeba si takovou cestu zopakovat, což vzhledem k hodně dlouhým nahrávacím časům na Switchi nepotěší. Častokrát se mi i stalo, že hned po nahrání hry jsem jen zahnul za roh, kde na mě čekali dveře do další lokace s tím pádem i další čekání u tmavé obrazovky.
Technická stránka hry je průměrná, ale vzhledem k tomu, že jsem hru recenzoval na ne příliš výkonném Switchi, neberu to jako vyložený zápor jako v případě, že by hra stejně vypadala i na next gen konzolích. Vše funguje jak má, během hraní jsem nenarazil na žádný grafický bug s výjimkou občasného propadu fps ve vypjatějších okamžicích, kdy se toho na obrazovce zkrátka dělo moc. Dabing jednotlivých postav nevybočuje, ale potěší to, že je nadabováno skoro vše. Hudební podkres je povedený, zvuky taktéž. A velice se mi líbily rendrované cutscény, ač na nich bylo vidět, že si autoři nemohli dovolit využít nějaké modernější technologie. A abych nezapomněl, hra vám zabere minimálně 15 hodin hraní, což je i vzhledem k příjemné cenovce solidní porce zábavy.
ZÁVĚREM
F.I.S.T. Forged in Shadow Torch jsem si užil. Možnost hrát za králíka s obrovskou robotickou pěstí se nemáme příliš často a žánr metroid her mám obecně poměrně rád. Je trochu vidět, že čínské studio TiGames ještě potřebuje nabrat zkušenosti, ale za svou první hru se rozhodně nemusí stydět.
7/10
Datum vydání: 12. července 2022 – Potřebné úložiště: 5,2GB
Distributor ČR: HYPE.cz