Ghostrunner – Recenze

Ghostrunner – Recenze

13 listopadu, 2020 1 Od Ladislav Procházka

Co má společného hra Ghostrunner a moje osoba? No přeci datum 27. října. V tento den mám totiž narozeniny a také od tohoto data je k dispozici titul, který na první pohled vypadá jako zajímavý mix Dishonored a Mirror’s Edge. Novinka byla vytvořena studiem One More Level a jedná se o akční titul, který je zasazen do kyberpunkového prostředí. Ale prosím, neplést si kyberpunk s jiným velkotonážním titulem Cyberpunk 2077. Kyberpunk je totiž sci-fi sub-žánr, zasazený do futuristického prostředí, kde prim hrají velmi pokročilé technologie a nůžky společnosti jsou rozevřeny tak moc, že prakticky neexistuje střední vrstva. A právě z tohoto prostředí je vyprávěn příběh Ghostrunnera Jacka, osoby Vámi ovládané z pohledu první osoby.

Jako Jack se tak vydáváte na steč v boji proti zlu, které zachvátilo Dharma Tower, tedy poslední baštu lidí, po zkáze jménem Burst. Nerad bych zde prozradil cokoliv z poutavého příběhu, nicméně Jack je posledním přeživších ze všech Ghostrunnerů, kteří byli využíváni jako policejní nástroj k ochraně a zjištění bezpečnosti lidí.

Jak jsem zmínil v úvodu, nejvíce tento titul svým ovládáním připomíná starší hru Mirror´s Edge od Electronic Arts. Parkurové skoky hrají prim a jakýkoliv jeden zásah cizím projektilem znamená Jackovu smrt. Naštěstí jako Ghostrunner umíte prakticky všechny triky od skoků přes překážky, sprintování po stěnách, až po uhýbání nepřátelským kulkám ve zpomaleném módu.

Pokud se mi opravdu něco líbí, pak je to ovládání. S čistým svědomím mohu říct, že Ghostrunner má nejlepší ovládání těchto parkurových triků ze všech her, které se tento pohyb alespoň z části snaží simulovat. Samozřejmě budete ze začátku trpět, asi jako já. Tento typ her nevychází několikrát ročně a tak musíte znovu získat rychlost v prstech a hlavně přesnost. Jakmile zjistíte, jak jednoduše ovládání funguje a kde a jak Vaše postava reaguje, budete králi železobetonu. Samozřejmě musíte cvičit i prostorovou orientaci, protože Vaše pohyby jsou rychlé, nepřátelé nebezpeční a smrtelní. Musíte kombinovat dlouhé skluzy, rychlé výpady, naučit se umění zpomalování času a také kdy přesně nastavit katanu nepřátelské kulce a obrátit ji tak proti němu. Ale nenechte se zmást, toto nefunguje jako stoprocentní algoritmus na vítězství. Bezchybně zvládnuté jednotlivé pasáže jsou vykoupeny desítkami či stovkou smrtí a opakováním. A pokud myslím bezchybně, tak tím myslím, že jste je přežili. Pokud si někdo lebedí ve speedrunu, určitě si užije zábavy do sytosti.

Ale skvělé a precizní ovládání není jediná vlastnost, která zdobí Ghostrunnera. Tím jsou také velmi dobře zpracované herní úrovně. Ač se z logiky věci jedná prakticky o koridorové řešení, tak pohybovat se v tomto kyberpunkovém světě je skutečnou radostí. A musím autory velmi ocenit za to, že šedé zdi a těžké stroje, kde se první polovinu hry pohybujete, v pravý čas vyměnili za ponurou, avšak neonovou bídu a lesk velkoměsta.  Bylo to přesně v ten moment, kdy jsem si říkal, že už by bylo dobré „vylézt na světlo“ a světe div se, hra mne vyslyšela.

Ale opravdu ještě jednou zde musím vyzdvihnout cit vývojářů z One More Level za to, jak nápadité úrovně připravili. Žádná prakticky není stejná. V každé se nějakým způsobem posouváte dopředu a naučíte se také novým kouskům. Velmi se mi líbí, že hra na Vás nevysype všechny informace nebo schopnosti najednou, ale plynule Vám je dávkuje a nechá Vás pomalu osahat, co vše je hlavní hrdina schopný zvládnout.  Jakmile se dostanete do městské lokace, tak na Vás dýchne ten pravý kyberpunkový odér. Všechno  se blyští, neony na každém kroku, mrakodrapy až k nebesům, tmavě černá obloha a uprostřed všeho jste Vy.

Co se týče nepřátel, tak ty tu vystupují jak v lidské, tak i v mechanické podobě, samozřejmě pokud nepočítám různé hádanky nebo nebezpečné překážky, kdy jediný dotyk či pád znamená smrt. Proti Vám se tedy postaví řadoví vojáci s jednorannými puškami, s poloautomatickými puškami, ale i vojáci obklopeni štítem a nebo mechaničtí roboti, přičemž jejich likvidace opravdu stojí za to. Znovu upozorňuji, že budete umírat. Budete hodně umírat. Můj rekord je zhruba 250 smrtí za jeden jediný level. Ale abych Vás uklidnil, bylo to na samém začátku, kdy do sebe musíte doslova vecpat, nebo vštěpit si základy tohoto skvělého titulu. A co bych ještě rád podotkl je to, že Ghostrunner je typem hry, kdy Vás čisté zdolání překážky nebo souboru překážek s protivníky velmi zahřeje u srdce a máte pocit, že Vás hra odměnila. Hra je navíc férová. Víte přesně, co máte dělat, pouze jde o to najít tu správnou cestu, jak se co nejefektivněji a bez velkých potíží dostat k cíli.

Zatím to tak vypadá, že celou dobu hru pouze chválím a nemá žádná negativa, ale o nějakých velkých prohřešcích nemůže být z mé strany ani řeč. Určitě co bych rád zmínil je bug, na který jsem narazil hned na začátku a možná i někomu pomůže, když se o něm trochu rozepíši. Prakticky se jedná o chybu, kdy poprvé jdete do inventáře, přes který si pomocí TETRIS objektů můžete hlavního hrdinu modifikovat. Jde o to, že hra Vám umožní se do menu dostat, ale už z něj nemůžete vyskočit zpět. Nijak. Dokonce jsem zkoušel vypnout a zapnout gamepad a také nic. Ani restart hry nebo konzole nepomohl a i restart checkpointu vyšel na prázdno.

Vtip byl v tom, že chyba byla na uložené pozici a i když jste procházeli dalšími a dalšími checkpointy, tak se nikdy nepřemazala a stále tam byla. Je tedy nutné se v menu vrátit do předešlého levelu a ten spustit. Hra pak již funguje v pořádku. Abych byl upřímný, asi tak 3 hodiny jsem měl zkažené a dumal, jak toto opravit, aniž bych musel smazat savy. Na druhou stranu bych zde hledal jedno velké pozitivum. To, že Vám hra umožní si postavu vylepšit, to je, tak říkajíc očekávané, ale i bez jakéhokoliv vylepšení jsem byl schopný několik úrovní projít. Když tak o tom přemýšlím, tak bych velmi dlouho na Ghostrunnerovi hledal chyby a vypisovat drobky jenom pro to, abych zde něco negativního napsal, to není na místě.


ZÁVĚREM

Určitě před nákupem této hry zvažte, zda jste cílová skupina. Ghostrunner patří spíše do oddělení specifických titulů a nejedná se tak o hru pro masy. Pokud Vás bavil Mirror’s Edge, rozhodně Vás bude bavit i Ghostrunner. Nápadité úrovně, kvalitní příběh, krásná grafika a po dlouhé době opět něco neotřelého. Ghostrunner se hlásí o slovo a Vy byste ho měli vyslyšet.

HODNOCENÍ: 8,5/10


Autor: Ladislav Procházka
Testovaná verze: Xbox One X

Datum vydání: 27. října 2020
Distributor ČR: HYPE.cz