Lovci monster povstali aneb do nitra série Monster Hunter
2 dubna, 2021 0 Od Aleš PitrmocÚspěšná videoherní série Monster Hunter od japonského Capcomu svět baví již 17 let a snaží se o to skrze všechna možná média, kterým samozřejmě kraluje svět videoher, ale jak vám napoví odstavce níže, série se zapsala i do jiných spekter zábavy. Kromě nového herního pokračování Monster Hunter Rise je nejnovějším dílem také první film, vycházející před 4 měsíci. Otázkou je, kolik takových adaptací nás ještě čeká, či nečeká.
Kultovní klasika, málem
Jedno slovo je pro sérii vskutku vystihující. GIGANT. Gigantická monstra, gigantická firma, gigantická produkce a gigantické médium. Série Monster Hunter je vydávána jedním z nejstarších japonských herních vývojářů, který stojí i jako vydavatel za sériemi Rockman(Mega Man), Street Fighter, Resident Evil, Devil May Cry a dokonce i některými staršími tituly The Legend of Zelda. Capcom úspěšně přenesl „lovce monster“ na všechny mainstreamové herní platformy, začínajíc u Playstationu 2 v roce 2004.
Popularita Monster Hunteru nevystřelila jako u předešlých zmíněných titulů, ale spíše se pomalu budovala. Jistě, nová pokračování vycházela v podstatě pravidelně, držela se trendů a snad byla i trochu progresivními pokusnými králíky co se technologií týče, jako velmi brzké zaměření na online playstation komunitu. Série se ale dlouho držela u průměrných výsledků jak u kritiků tak u obecného publika, obzvláště na tak velkou firmu. Nejspíš právě kvůli převážnému soustředění na hraní online. Je zřejmé, že specificky v Japonsku by hra měla zaujmout obří publikum milovníků velkých monster ohrožující civilizaci, ať už naší nebo smyšlenou.
Jenže tento počátek mainstreamového stylu produkce her skrze nové platformy a média v kombinaci s neobstojně uchopeným konceptem, závislosti na online gameplayi a snad až příliš z počátku jednoduchým příběhem udržuje sérii na pomezí kultovní klasiky a zapomenuté průměrné hry – jak už nám všechna hodnocení ukazují. Jenže na počátku nikdo s jistotou neví, že mají v rukou příští průlomovou věc a příliš lačné pokusy o vměstnání se do síní slávy jakýchkoliv médií často končí nákladnými propadáky, všichni můžou být rádi za pozici této série a skalní fanoušci mohou jen doufat, že se blýská na lepší časy.
Hodné vlastní kroniky… ?
Jak jsem již zmínil, Monster Hunter poprvé vyšel jako hra pro Playstation 2 a většina herního obsahu byla příštupná přes online sekci. Zájmem Capcomu totiž bylo vytvořit 3 hry závislé na online hraní a alespoň s jednou prodat přes milion kopií, těmito hrami byly Monster Hunter, Resident Evil: Outbreak a Automodellista. Plán nakonec nevyšel pouze s posledním titulem.
Monster Hunter je takzvaný žánr „hack and slash“, jako jsou například hry Diablo a Path of Exile skombinovaný s prvky adventury a strategie. Herní obsah se rozděluje do 4 druhů misí – lovu, sběru, chytání a eventů. Všechny mise mají 8 úrovní obtížnosti, odměnou jsou součástky, ingredience a zlato. Součástky a ingredience je zároveň možné získat na misích přímo z monster a jsou potřeba pro výrobu lepší výbavy (což může dokonce skončit neúspěchem), která vylepšuje naše životy, výdrž, odolnosti a schopnosti, prostě klasika. Výbava se rozděluje podle toho, jaké zaměření si hráč zvolil a jaké používá zbraně. Hráč může být buď Blademaster nebo Gunner a kromě výbavy má také rozdílné schopnosti a taktický styl boje. Hra prolíná hack and slash a strategii právě tím, že hráči musí co nejstriktněji dodržovat funkce svých rolí a strategii pro boj se specifickými monstry, jelikož online mise je nutné plnit v počtu 3 hráčů a tři číkoliv smrti značí neúspěch mise a zamezení restartu.
Stejný recept na hlavní část gameplaye pak následují všechny ostatní tituly, Monster Hunter 2(2006 –vydané pro Playstation 2), Monster Hunter Tri(2009 – vydané pro Nintendo Wii), kde hlavní dodatky a rozšíření tvoří střípky příběhu, nové mapy, monstra a výbava a rozšíření jejího použití, v každém novém dílu také samozřejmě hrajeme za nového Lovce úplně od začátku. Ve 4 pokračování (2013 – vydané pro Nintendo 3DS) pak přišel nový systém „Gildovních questů“, tedy random questů přizpůsobených pro každého hráče a pro single-player „Průzkůmné questy“. Obojí obsahovalo odměny v podobě unikátní výbavy, s kterou se mohlo také obchodovat mezi hráči skrze Gildovní Karty nebo funkci „StreetPass“. Questy se k tomu všemu mohly ukládat pro pozdější využití.
Velkým krokem pro novinky a vývoj se ale stalo 5. hlavní pokračování, Monster Hunter: World (2018, PS4 a Xbox One). Všechny dosavadní herní funkce jako získávání surovin/ingrediencí, crafting, závislost na spolupráci a souboje byly dosazeny na nejvyšší soudobou úroveň AAA titulů, zároveň tak i technické funkce, jako otevřený svět a uchvacující grafika a jde tak prozatím nepřekvapivě o nejúspěšnější díl, dosahující skóre 90 na Metacritic, během 3 dnů po vydání bylo prodáno přes 5 mil. kopií – včetně digitálních – a 3 mil. z toho byly prodány v Japonsku. Na konci roku 2020 bylo ohlášeno 16,8 mil. prodaných kopií. Systém equipmentu a schopností je předělaný a přizpůsobený do nových způsobů.
Nové předměty často nesou vylepšení nutné pro použití některých schopností a naopak. S předměty se vám ale již klasicky postupně otvírají i těžší úrovně hry, obsažené v nových oblastech a online lze hrát až se 4 hráči. Šlo o hru, na jejíž vydání se Capcom opravdu připravil, například tím, že si uvědomili důležitost blízkých dat vydání napříč kontinenty a také možnost online hraní mezi nimi navzájem, v čemž si uvědomili obrovské slabiny pro online gameplay mimo Japonsko. A vydání pro PC bylo vměstnáno do co nejbližšího termínu hned po vydání na konzole (To byl tentokrát rozdíl 5 měsíců). V roce 2019 pak vyšlo DLC Iceborne, přidávající nový herní obsah a tweaky pro zjednoduššení některých již existujících herních možností.
Jako čestnou zmínku musím zmínit také Monster Hunter Frontier Online(2007 – vydané pro Windows OS), kdy šlo o první MMORPG Spinoff, který byl provozován až do konce roku 2019 a přitáhl k sérii mnoho fanoušků, kteří převážně hrají hry na PC platformách a tudíž sotva přišli do kontaktu s touto sérií pro konzole. Druhé MMORPG vydané pro všechny mainstream platformy, ale pouze v Japonsku, bylo Monster Hunter: Frontier G(2013), které i přesto dosáhlo přes 4,5 miliónu registrovaných hráčů. V Číně ale bylo vydáno dvojče této hry Monster Hunter Online. Podpora obou her byla taktéž ukončena v prosinci roku 2019.
Mezi další kratší díly patří Monster Hunter Diary: Poka Poka Airou Village(2010 – vydané pro PSP pouze v Japonsku). Je to village sim zaměřený na kočkovité společníky Palico provázející Huntery v jejich světě monster. Dále první hra vydaná pro iOS – Monster Hunter Dynamic Hunting(2011), bojová adventura, stejně jako další exkluzivní hry na mobily pro Japonsko – Monster Hunter Spirits(2015), Monster Hunter Explore(2015) a také Monster Hunter Riders(2020) která se více zaměřuje na RPG elementy akční adventury a souboj je tahový. Vyjímečně je tahové také Monster Hunter Stories(2016 – Nintendo 3DS), které ale bylo vydané pro celosvětové herní trhy až roku 2017, kromě Číny. Druhý díl Stories, Wings of Ruin(2021, červenec) má ale vyjít celosvětově včetně Číny a má být kompatibilní součástí hry Monster Hunter Rise.
Monster Hunter Rise je prozatím nejnovější dosazení do série, vyšlo 26. 3. tohoto roku pouze pro Nintendo Switch a během prvních 3 dnů dosáhl 4 mil. prodaných kopií. Naši podrobnou recenzi od našeho šéfredaktora si již nyní můžete přečíst ZDE. Hra je obohacena dalšími inovativními možnostmi a herním obsahem a prozatím se zdá, že je více než možné, že úspěchem předčí Monster Hunter World, tudíž se máme na co těšit!
Víc než jen hra
Samozřejmě přes moje možná tvrdší zhodnocení výše ve článku nelze sérii Monster Hunter odepřít velkou snahu a péči, jež vývojáři vkládají do všech her, ani následování několika milióny fanoušky v Japonsku i celosvětově. V následujících snahách pro dodání více obsahu pro hltající fandy byly nejdříve knihy, z nichž první Monster Hunter International vyšla v roku 2009 a doposud ji následovalo 7 dalších dílů, a 3 memoáry. V roce 2016 pak začal vycházet TV seriál Monster Hunter Stories: Ride On, který má osm a čtyřicet 20 minutových dílů, navazující na stejnojmennou hru.
A v neposlední řadě největší vedlejší projekt ze všech, 106 minutový film, který vyšel v prosinci 2020, Monster Hunter, kde hlavní postavu ztvárňuje kdo jiný než protagonistka z Resident Evil, Milla Jovovich, která by si měla vzít do parády monstra přenesená na naše televizní obrazovky. Příběh zde protíná náš svět s tím Monster Hunteru a vzniká zajímavé akční představení tohoto světa pro lidi, kteří s ním ještě nepřišli do styku, ale recenze tohoto filmu by mohla být na samotný článek, do čehož se zde nepustím. Můžu ale oznámit, že film byl celkem průměrně přijat a rozpočtem naprosto propadl, jelikož sotva dosáhl polovičního zisku, než jaké byly náklady. Zároveň můžu říct, že byť není tento svět samozřejmě pro všechny. Také je třeba zmínit, že film měl premiéru jen ve velmi malém počtu zemí a na jeho výdělky má silný vliv i koronakrize. Ti, kdo ale mají rádi stejné žánry her nebo příběhů vědí, do čeho jdou a já jim tuto sérii nemůžu nic než doporučit.