Mario + Rabbids: Sparks of Hope – Recenze
30 října, 2022Je tomu více než pět let, co šílení Rabbidi vrthli do Houbičkového království a vydali se na velkolepou výpravu s Mariem a jeho přáteli a to navzdory tomu, že se museli postavit i vlastnímu druhu. Nyní se Mario, Luigi, Peach a partička šílených králíků vrací, aby čelili nové hrozbě a to ve hře Mario + Rabbids: Sparks of Hope. To celé má být větší, lepší a zábavnější, tedy to alespoň slibovali tvůrci z Ubisoftu a Nintenda. Povedlo se jim dodržet sliby? Rozhodně a my se nyní společně podíváme do nitra tohoto dobrodružství a řekneme si, proč tomu tak je.
Stejně jako tomu bylo minule, tak i v pokračování si tvůrci hodně hráli s groteskním humorem a nejvíce si jej užijete v cut-scénách, které jím přetékají, ale jen v tom dobrém. To je tak když zkombinujete zábavnost Super Maria a šílený a ztřeštěný humor Rabbidů. Ono to opět funguje na jedničku. Filmečky navíc působí zcela přirozeně a ne nuceně, což je vždy bodem k dobru, když si vezmete, že jich ve hře není zrovna málo. Humor je jedna věc, ale konec vesmíru druhá. Příběh totiž pojednává o nové hrozbě, která neohrožuje pouze Houbové království, ale i celý zbytek vesmíru. Tou hrozbou je temná bytost známá jako Cursa. Tento nepřítel je na první pohled nezdolný, ale z nitra vesmíru přichází také Sparkové, malé roztomilé hvězdičky s králičíma ušima, jenž vám pomohou tohoto obávaného pojídače světů porazit.
Sice je pravda, že příběh je plný klišé a záchrana světa už nefrčí tolik, takže se přešlo na vesmír. Příště už bude na řadě asi rovnou nějaký multiverse, i když v něm už se vlastně pohybujeme, jelikož tu máme kolizi dvou univerz už z prvního dílu, takže jsou vlastně všechny požadavky dnešní doby splněny. Na druhou stranu je ale dobrodružství napříč vesmírem ideální situací pro tvorbu celé řady unikátních herních světů s rozmanitým designem. No a přesně to ve hře nalezneme. Na level designu si tvůrci dali skutečně pořádně záležet a každý ze světů, které navštívíme je jedinečný a to není zdaleka vše.
Není žádným tajemstvím, že mnoho her se snaží nabídnout různorodé nepřátele, ale vždycky se dostaneme do bodu, kdy už se vše začne opakovat. Ve hře Mario + Rabbids: Sparks of Hope se ale každá návštěva rovná novým druhům nepřátel, jenž je postupem času stále obtížnější porazit a to také díky tomu, že jsou stále záludnější a používají různé zákeřné schopnosti k tomu, aby nás dostali. Vše pak samozřejmě i zde vrcholí boss fighty, které jsou skutečně skvěle navržení a je třeba odhalit jejich slabiny a ty následně využít proti nim. To nám dá hra okusit ostatně hned s prvním z nich.
I když je úžasné objevovat tajemství jednotlivých světů a řešit puzzly v nich, tak to nejlepší na celé hře je soubojový systém, který prošel celou řadou změn, ale v jádru jde stále o skvělou tahovou strategii jako tomu bylo v minulosti. Tvůrci si jen vzali k srdci kritiku a promítli to do svého aktuálního počinu. Nyní má tedy každý z devíti dostupných hrdinů několik atributů, které lze následně vylepšovat skrze strom atributů a to za pomocí zkušenostních bodů. Nemějte ale strach z toho, že byste neměli možnost hrát v různé sestavě hrdinů, jelikož body dostávají všechny postavičky nehledě na to, z kterých máte sestavenou družinu. Jak postupem hrou zjistíte, tak je třeba kombinovat různé hrdiny, abyste dosáhli svého cíle a to v závislosti na tom, proti čemu vlastně stojíte. Jde tedy i jeden z důležitých taktických prvků hry.
Během soubojů můžete dělat několik akcí. Určitě důležité je dobře prohlédnou bojiště, abyste si našli to správné místo pro útok a obranu. Pohyb postaviček je ale možné kombinovat a lze tak překonat různé překážky. Pak je možné použít buď schopnost, Sparklina, či útok. Vždy lze použít dvě z těchto tří možností najednou, je ale třeba mít na paměti, že schopnosti vyžadují několik tahů na obnovu. Takže jediná jistota je útok, ten můžete použít kdykoliv. Nakonec je zde také možnost využít předmět z inventáře.
Během bitvy je třeba si také dobře přečíst zadání, jelikož ne vždy je cílem zlikvidovat všechny protivníky, ale třeba jen přeběhnout mapu z jednoho konce na druhý. JIndy je třeba jednoduše splnit konkrétní úkol, či zneškodnit konkrétního soupeře. K těmto cílům vám mohou pomoci i různé featury na mapách jako třeba potrubí, které vás přenese třeba i do úplně jiné části mapy. Také je možné v na některých případech vyšplhat do vyvýšeného místa, což přináší taktickou výhodu proti soupeřům.
Kapitolu samu o sobě tvoří zmíněný Sparkové. Tyto roztomilé potvůrky přinášejí do hry další taktický prvek. Našim hrdinům mohou totiž poskytnout nějaký ten boost jako třeba odrazit nepřátelský útok, zvýšit poškození, či k útoku přidat nějaký ten živel a tím rozšířit působení útoku o takový oheň, nebo třeba elektřinu. Rozhodně se vyplatí Sparky používat a je také vědět, kdy je ideální chvíle je použít, to ale platí obecně o používání speciálních schopností jednotlivých charakterů.
Celý titul je poháněn enginem SnowDrop, který Ubisoft poprvé použil u hry The Division, kde dokázal vykouzlit zajímavý a graficky působivý svět. Tyto možnosti v případě Mario + Rabbids: Sparks of Hope neměli, jelikož se museli poprat s nepříliš výkonným hardwarem konzole Nintendo Switch, ale výsledek je o to působivější. I když je hra na první pohled vizuálně podobná té, z roku 2017, tak je třeba pochválit práci s nasvícením a vyhlazováním, které značně vylepšují celkový dojem z vizuálu. I když největší zásluhu na líbivém grafickém kabátku má osobitá stylizace, která hře sedí jak poklice na hrnec.
Vizuální stránka ale není vše a tak je skvělé, že optimalizaci zvládli tvůrci také na výbornou a nikde jsem si během hraní nevšiml žádných propadů snímkování ani jiných nedostatků. A to jsem vše hrál na konzoli Nintendo Switch první generace, která už má přeci jen něco “nalítáno”. Hra skvěle běží jak v režimu handheldu, tak v docku. No a celé je to pak obaleno povedeným zvukovým podkresem. Máte tedy hra nějaké chyby? Upřímně mám problém s jednou věcí a tedy, že arény ne úplně dobře reflektují to, kde se mají nacházet, což je ostatně věc, která mě mrzela i na předchozím díle. Tak třeba se tvůrci polepší v případném třetím díle, který musí být prakticky jistotou, jelikož kromě této drobnosti jde o skvělou hru, která jen že zabaví minimálně na dvě desítky hodin, ale hlavně baví a nepřestává bavit. Zejména díky tomu, že je obsah skvěle dávkován.
ZÁVĚREM
Mario + Rabbids: Sparks of Hope je dalším zářezem do pažby Nintenda, ale i Ubisoftu. Dostal se mi do rukou další titul plný dobrého humoru, šílených momentů, ale i neskutečné zábavy. Tvůrci navíc zapracovali na obsahu, který je velmi dobře dávkován a po celou dobu hraní se setkáváte s něčím novým. Vylepšen byl ku prospěchu i soubojový systém, jenž je nyní daleko zábavnější a nabízí i několik zajímavých novinek. S nákupem hry tedy nemusíte otálet, stojí za všechny utracené peníze.
9/10
Datum vydání: 20. října 2022 – Potřebné místo: 7,1GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment – Česká lokalizace: NE
[…] Rayman se v novém rozšíření musí spojit s Rabbid Mariem a Rabbid Peach proti Phantomovi a to ve zcela novém příběhu s novými úrovněmi, ale také překážkami. K oznámení byl připojen také nový trailer, který naleznete pod novinkou. Rozšíření navíc dorazí poměrně brzy a to 30. srpna letošního roku a to exkluzivně na Nintendo Switch. Naší recenzi na původní hru si můžete přečíst ZDE. […]