Martha is Dead – Recenze
1 dubna, 2022Her, jako je Martha is Dead je v herním světě jako šafránu. Z tohoto důvodu mají tyto tituly jednu velkou výhodu, leckdo si je zapamatuje. Ať už díky jejich zasazení, šílenému ovládání a nebo grafickému zpracování, kde se meze představivosti skutečně nekladou. Vzpomeňme třeba na velmi bizarní Agony nebo na úspěšný Outlast, kdy po dohrání hry jste mohli rovnou navštívit ústav pro blázny a nechat se tam zavřít, namísto toho, abyste zde nikdy nechtěli být.
Martha is Dead je druhý titul od studia LKA a jedná se vlastně o takovou indie hru, která následuje po Town of Light. Příběh je zasazen do prostředí druhé světové války, kdy se ujmete ovládání dívčí postavy jménem Giulia, dcery nacistického generála, jehož sídlo je na italském venkově. Název hry je celkem vypovídající a tak asi nemusím skrývat, že celý příběh odstartuje tím, že Giulia jednoho dne nachází v jezeře své dvojče Marthu, mrtvou. Začátek je vlastně jediným bodem, kdy jste si jistí, kdo jako postava jste a co zde děláte. Postupem času se totiž začnou věci komplikovat, a chvílemi nevíte, co je realita a co fikce.
Sídlo nacistického generála je poměrně velké, ale hra Vám nedá stoprocentní volnost se pohybovat všude po jeho okolí. Spíše jde o takový psychologický koridor, kdy se sice můžete pohybovat volně, ale pouze na omezeném prostoru a do toho Vám hra umě napovídá, co potřebujete udělat, abyste se pohnuli dál. Způsob, jakým Giulia odkrývá příběh její rodiny je poměrně jednoduchý, potřebuje k tomu fotoaparát s hromadou příslušenství. Hra nechává na Vás, zda chcete fotit jen tak pro zábavu a nebo je Vaším účel právě onen postup. Musím uznat, že s fotoaparátem se lze ve hře slušně vyblbnout a jsou zde i zajímavá místa, kde dané fotky budou vypadat hezky.
Pokud jste byli pozorní, mohli jste si přečíst na internetu několik článků o tom, jak je hra na konzoli od SONY cenzurovaná. To se však netýká ostatních zařízení a já jsem tak měl možnost zahrát si titul skutečně se vším. Nevěřil bych, že to někdy řeknu, ale Martha is Dead nepoužívá laciné myšlenky nebo triky k tomu, abyste se báli a nebo byli vylekání. Upřímně, ani si nepamatuji, kdy bych se měl jako dospělý u hry bát. To, že cítíte úzkost nebo se leknete, protože hra uměle navýší hlasitost o dvě stě procent neznamená, že se bojíte. To však není tento případ.
Martha is Dead správně pracuje se servírováním určitých scén a momentů. Ano, jedná se o silné zážitky, máte je možnost vždy přeskočit, ale zase si nemyslím, že by se, co se týče grafického znázornění, jednalo o něco, co zaslouží dehonestaci. Ano, je pravda že otevřít tělo mrtvoly a vyndat z ní plod ve čtvrtém měsíci těhotenství je trošku moc, když to řeknu takhle nahlas, ale všechny tyto scény mají ve hře svůj důvod a opodstatnění. Martha is Dead je hlavně ale psychologický horor a až na konci možná pochopíte, co danou hrou vývojáři chtěli světu sdělit a zjistíte, že myšlenka je daleko hlubší, než samotný příběh.
Co se týče technického zpracování, tak tady možná vývojáři byli trošku až moc ambiciózní, ale je fér si říct, že hru udělalo všeho všudy 10 lidí. Nicméně technický stav je prkenný. Na internetu si můžete přečíst, že hra je ve velmi špatném technickém stavu a že hraní poslední fáze bylo pro některé hráče utrpením. Upřímně mohu říct, že mi hra ani jednou nespadla a pouze jedinkrát došlo k bugu, který mi znemožňoval postup dál. S čím jsem se já ale potýkal a to je ten důvod, proč hru nazývám prkennou, bylo příšerné ovládání. Jízda na kole byla utrpením víc pro mě, než pro Giulii a z každého pohybu kamery, která je z vlastních očí mě vždy po chvilce bolela hlava, protože každé otočení postavy znamenalo škubání. Vytahování věcí z inventáře na několikátý pokus u mně vyvolávalo pomalu horší stav, než hra samotná a kolikrát jsem si říkal, že si prostě tím zapalovačem neposvítím. Až na tyto problémy a kolikrát zbytečné neviditelné bariéry, byla ale hra hratelná.
ZÁVĚREM
Martha is Dead ve mně vyvolává smíšené pocity. Na jednu stranu jsem rád, že jsem si po dlouhé době zahrál titul z vod, do kterých moc často nevstupuji, na tu druhou jsem ale rád, že příběh nebyl delší než zhruba 6 hodin. Klobouk dolů před takto malým šikovným týmem, jejichž ambice ale evidentně převyšovaly kvality finálního produktu. Věřím, že LKA se rozroste a že skončí v černých číslech, aby příští hra mohla být skutečně větší, kterou vytvoří alespoň třikrát tak větší a zkušenější tým, který se vyvaruje technických přešlapů a nudných povinných pasáží.
5/10
Datum vydání: 24. února 2022 – Potřebné místo na disku: 10GB
Distributor ČR: HYPE.cz