MotoGP 24 – Recenze

MotoGP 24 – Recenze

2 května, 2024 0 Od Jiří Hora

Po roce se nám opět vrací motocyklový svátek ve své videoherní podobě. Řeč je samozřejmě o hře MotoGP 24, za níž tradičně stojí pánové a dámy ze studia Milestone srl. Letošní ročník opět sliboval nějaké ty novinky, které měly za cíl osvěžit hratelnost a vylepšit náš herní zážitek. Jestli se to podařilo? Za mě určitě ano, jsou tam ale nějaká ta ale. Nebudu to už ale zdržovat a podíváme se na jednotlivé aspekty aktuálního ročníku.

Poslední díly zmíněné série přicházely s většími či menšími vylepšeními a to zejména po stránce jízdního modelu a vizuálu. Ačkoliv preferuji automobilové závody, tak mi tato série poměrně přirostla k srdci. Nicméně po stránce jízdních vlastností se toho příliš mnoho nezměnilo, vlastně bych řekl, že nedošlo k prakticky žádné změně. Ale je pravdou, že tento parametr hry měli tvůrci zmáknutý už od ročníku MotoGP 22.

Tradičně tedy máme spoustu možností, jak si přizpůsobit jednotlivé asistenty a tedy i hru samotnou jízdnímu stylu, který je vám vlastní. Tradičně jsem něco povypínal, něco nechal aktivní. Ostatně na gamepadu to jinak ani nejde. Opět kvituji, že řadu asistencí si můžete upravovat i během samotné jízdy, takže pokud je třeba menší přizpůsobení chování vašeho dvoukolého stroje, není to žádný problém.

Hra stejně jako v posledních dvou dílech nabízí dynamické počasí, což může dosti měnit podmínky na trati, zvláště když opět skvěle funguje sjíždění pneumatik a udržování brzd ve správné teplotě. Když se tedy během jízdy oteplí má to vliv nejen na pneu, ale také na brzdnou dráhu. Pokud vám začne pršet, závod je přerušen a výsledek závisí na vašem aktuálním pořadí, jak víte, tak na bez vzorkových pneu to na vodě prostě nefunguje. Jízda za deště samozřejmě nechybí a tradičně je náročnější za těchto podmínek závodit, ostatně gamepad samotný tomu nijak nepomáhá.

Abych ale pouze netvrdil, že k žádným změnám nedošlo, tak se podíváme na novinky, které mi hru rozhodně zpříjemnili a tou zásadní jsou MotoGP Stewards. Nejde o nic jiného než o virtuálního rozhodčího, který se stará o to, aby všichni měli stejné podmínky a to platí i pro jezdce virtuální. Ostatně v minulosti byly tresty velkým problémem, jelikož byly udíleny pouze vám, tedy v offline režimech hry. To je nyní minulostí a i AI nyní dostává stejné tresty jako vy. Po jakémkoliv incidentu tak Steward vyhodnocuje situaci a po této analýze rozhodne, komu bude udělen trest, či případně varování. Za mě rozhodně skvělý element, který posouvá zejména režim kariéry o stupínek výše, byť jsou Stewards přítomni ve všech herních režimech.

Další novinkou je přítomnost trhu s jezdci. Ten mě tolik neodvařil, byť šlo o komunitou žádanou novinku. Tradičně je trh s jezdci dostupný pouze mezi sezónami, kdy jsou přestupy mezi stájemi možné. Je tedy pravdou, že už před koncem sezóny se začnou v záložce Rumors objevovat zvěsti o možných přestupech a změnách, ale to je tak vše. Je tedy pravdou, že každá sezóna se tak může vždy trochu lišit, ale je otázkou, zda vás to nějak vystřelí z trenek. U mě to úplně nezafungovalo.

Pokud jde o herní režimy, nenajdete zde nic, co by nebylo součástí předchozích ročníků. Tradičně tu máme Kariéru, Gran Prix, Championship, Time Trial, online multiplayer a také split/screen. Největším režimem je právě první zmíněný režim, který ale kromě výše vypsaných novinek neprošel žádnou zásadní evolucí. Nicméně stále funguje tak jak má a rozhodně nezklame. Navíc můžete nyní i reagovat na příspěvky ostatních jezdců na sociálních sítí, což sice není nic světoborného, ale potěší to. Bohužel není možné nyní začít od kategorie, kterou chcete a musíte si projít minimálně čtyřmi Grand Prix v rámci Moto3. Podle vašich výsledků pak máte možnost se podívat rovnou do MotoGP, či naopak jít postupně skrze Moto2, či je samozřejmě možnost zůstat i v Moto3.

Zbylé režimy jsou standardem toho, čím jsou i v jiných titulech. V rámci online multiplayeru jen zmíním, že hra podporuje cross-platform multiplayer. Ten se ale omezuje pouze na konzole Xbox a Playstation. Cross-play chybí tak mezi PC a mezi Nintendo Switch. U Switch verze to chápu, jelikož hra zde naráží na technologické limity, ale u té PC verze to úplně nechápu.

Asi bych mohl říci, že je to obsahově vše, ale to bych pak odstřelil všechny kreativní nadšence. Stejně jako v posledních dílech, i MotoGP 24 obsahuje různé grafické editory. Můžete si tak vytvořit vlastní design pro přilbu, nebo například vlastní startovní číslo. Vše je pak možné sdílet s komunitou. V rámci editorů jsem si nevšiml žádných změn, které by bylo třeba zmínit, nebo jenž by editory zásadně vylepšily. Je pak otázkou, jestli to potřebují, ale to už je velmi subjektivní.

Také jsem byl zklamán toho, že jsem ve hře nenašel avizovaný návrat Moto-E, tedy závody elektrických motocyklů, které se v sérii již jednou objevili. Je ale pravdou, že ani v případě ročníku 21 nebyly tyto motocykly součástí hry v den vydání, takže očekávám, že tato třída a tedy i šampionát FIM Enel MotoE World Championship dorazí v rámci nějakého pozdějšího updatu. Momentálně jej ale ve hře nenajdete a to ani po prvím 3GB velkém patchi, který dorazil včerejším dnem.

Po technické stránce není hře co vytýkat. Hra běží stabilně ve 4K a 60 snímcích za sekundu a rozhodně vypadá k světu. Propady snímků se nekonají, což byl v minulosti jistý neduh právě konzolí Xbox. Nicméně letos přišel naprosto vybalancovaný produkt. Těžko se mi posuzuje, zda došlo k nějakému vizuálnímu pokroku. Všiml jsem si snad jen hustší vegetace kolem trati a již nedochází k doskakování objektů kolem trati. Nejde tedy o větší a zásadnější vizuální vylepšení, ale také je nelze opomíjet. Ostatně doskakování svodidel mě v minulosti dosti iritovalo.

MotoGP 24 přineslo ve svém aktuálním ročníku několik novinek, které potěší zejména milovníky režimu Kariéry. Mě osobně nejvíc oslovila přítomnost AI Stewardů, jenž konečně všem měří stejným metrem. Obecně bych ale řekl, že dalších novinek a změn je po skromnu. Kdy hratelnost a vizuál doznali buď malých, či žádných vylepšení. Je tak otázkou, jestli jsou letošní novinky důvodem pro přechod k novému ročníku, či nikoliv. Každopádně sérii nelze upřít, že stále dokáže s vylepšeními přicházet. Takto si za mě série udržela své skóre. Snad to příště už bude za bodík do plusu.

Datum vydání: 2. května 2024 – Potřebné místo: 23GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE