NHL 25 – Recenze

NHL 25 – Recenze

18 října, 2024 0 Od Ladislav Procházka

Je říjen, podzim, děti jsou již měsíc ve škole a venku začíná opadávat listí. A jako již několik let touto dobou, já zasedám k herní konzoli, abych se opět mohl podívat na zoubek novému ročníku NHL, tentokrát s číslovkou 25. Titul lidmi milovaný, zatracovaný, ale rozhodně ne opomíjený. Firma EA, tedy Electronic Arts, která stojí za touto herní ledovou sérií, nás rok co rok zásobuje novým dílem. Přesně před rokem jsem psal, že by si série NHL měla dát pár let pauzu, případně by ji na trh měla přijít konkurence. Jenže ono dolarové lákadlo v podobě prodejů se těžko přerušuje a vstoupit na jasně rozdělený trh bez drahých licencí v zádech také není úplně jednoduché. Zkoušela to firma 2K a s NHL 2K se s úspěchem nesetkala. V oblasti fotbalu to zas zkoušelo Konami se svým Pro Evo Soccer a velká sláva to bohužel také nebyla. A tak mi nezbývá nic jiného, než se podívat na sliby, které vývojáři z EA hrdě proklamovali ve svých prohlášeních a různých denících na YouTube.

Letošní ročník NHL 25 by měl být opět ten nejlepší, jako vždy. Vývojáři slibují, že nyní skutečně budeme cítit simulaci toho pravého hokeje. O ještě lepší umělou inteligenci se postará ICE-Q, které v sobě obsahuje také nově vylepšenou funkci Vision Control, včetně nových animací, dynamických střel s důrazem na umění jednotlivých hráčů a celkovým výstupem má být tedy ona plynulejší hra s důrazem na simulaci. Vývojáři samozřejmě ve svých YouTube denících dlouhosáhle vyprávěli a pojmenovávali nejrůznější nové aspekty hry, ale staří mazáci již vědí, že nesmíme EA všechno věřit a daleko lepší bude si tato prohlášení ověřit přímo ve hře na vlastní kůži.

Moc často to nedělám, ale jako první ihned musím zmínit zvukový doprovod hry, protože jestli mě na první dobrou na tomto ročníku něco zaujalo, tak je to skvěle vyladěný soundtrack. Opravdu, u devíti z deseti songů, které hrají v pozadí hlavního menu NHL 25 jsem se skvěle bavil, vždy jsem se rád zaposlouchal a ač standardně tento druh hudby neposlouchám, tak se mi velmi líbila a skvěla opět zapadla do celého konceptu hry.

Pojďme se ale od hudby posunout dále k menu hry. NHL 25 stejně jako předcházející ročníky nabízí mnoho možností, jak si hru užít. Pokud jste fandové on-line klání, tak samozřejmostí je možnost vyhledat hru proti živému soupeři a to v různých formátech hry. Pokud máte spíše rádi off-line režimy, tak můžete zkusit kariéru v Be a Pro nebo dovést svůj tým až k onomu vysněnému Stanley Cupu a nebo si můžete zkusit jaké to je, když budete manažerem nějakého týmu. A samozřejmě tu nechybí ani klasická rychlá hra a to jak proti umělé inteligenci nebo proti kamarádovi, který sedí vedle Vás na pohovce. Já jsem samozřejmě to druhé, tedy off-line hráč a jak jsem psal v recenzi pro NHL 24, nejčastěji hru hraji proti svým dětem.

Co se tedy hlavní nabídky týče, tak ta krásně přehledná a vcelku svižná. Vím, že v minulých ročnících si někteří hráči na konzolích od Sony stěžovali na zabugované menu, ale na Xboxu jsem nic takového nepozoroval ani tento rok. Samozřejmostí jsou opět dostupná detailní nastavení celého titulu, od kamer, přes pravidla až po jednotlivé úrovně nastavení schopností hráčů, jako jsou jejich rychlost, síla střely, přesnost a tak podobně. Za tohle musím dát EA kredit, protože jejich sportovní hry si díky takové škále možností dokáže přizpůsobit na míru a užít opravdu každý.

Mohlo by se při pohledu letmým okem zdát, že grafická stránka nedoznala žádných změn. Laikům by přišly poslední tři ročníky prakticky stejné, ale při bližším detailu zjistíme, že NHL 25 je zase o trochu detailnější, led je lesklejší, hráči realističtější a textury ostřejší, než v předcházejících dílech. Zřejmě na tom svůj podíl má i to, že letos hra nevychází na konzole minulé generace, tedy na PlayStation 4 a Xbox One a je tak dostupná pouze na PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Jenže stále, pokud bych měl porovnat NHL a FC (dříve FIFA), tak v detailech  a propracovanosti obličejů je podle mě fotbal o úroveň dál, než hokej. Pokud je tedy řeč o detailech hokejových hráčů, jejich animacích a ledu, tak je škoda, že se vývojáři nezaměří také na to, co dělá hokej hokejem, tedy atmosféru a tím myslím konkrétně fanoušky.

Ano, asi to omílám každý rok dokola a už se to postupně zlepšuje, ale stále ten styl CTRL+C a CTRL+V je každý rok tak do očí bijící, že mi to nedá. Vždyť na tribuny se v rámci přerušení hry kamera dostává celkem často. A je velkou škodou, že v dnešní době si autoři nedají ani větší práci s různými arénami, kde se utkání hraje. Pokud hrajete za tým z NHL, tak ještě stadion vypadá vcelku věrohodně, ale jakmile se dostanete za oceán, tak hrajete na unifikovaných stadionech a omlouvám se, ale to v dnešní době možností, jaké máme k dispozici, je opravdu silně ulehčená práce a autory snad omlouvá jedině to, že z vyšších míst mají na hru pouze „rok čas“.

Ostatně takové detaily, které ale dělají zážitek zážitkem můžeme nalézt i u různých druhů dresů. Ano, NHL týmy tu mají celkem logicky zastoupenou celou plejádu dresů, ať už aktuálních, či retro dresů a nebo těch, které byly použity pro různé akce nebo na minulé sezóny. Ale opět, když vyrazíte za oceán, tak Vás čeká nabídka dresů domácích, hostí a případně dresů z Champions League a to je vše. A toto je také jeden z aspektů, který v dnešní době se dá celkem dobře řešit, ale muselo by se vývojářům chtít.

Rád bych se ale ještě chvilku zastavil u mnou již výše zmíněných vylepšení, které se týkají lepšího pocitu z hokeje. Ano, rozhodně souhlasím, že v letošním ročníku mám konečně pocit, že cítím hokejku ve svých rukou a daný hráč dělá přesně to, co po něm já chci. Skutečně mám pocit, že mnou ovládaný hráč umí „zvednout hlavu“ a podívat se kolem sebe, zhodnotit situaci a adaptovat se na ni.

Všechno to působí skvěle, tak kde je háček? Zaprvé stále v tom, že ač opět došlo k posunu AI hráčů, tak stále to není dost, aby Vás spoluhráči doplňovali i na ledě, zvláště pak v obranné fázi hry. Pak se z celé té rádoby simulace stále opět zběsilé přeskakování z hráče na hráče, abych nejlépe ovládal celou pětku na ledě sám. A zadruhé a to je podstatnější, ten pocit získáte pouze v případě, že skvěle zvládnete ovládání na gamepadu, tedy schéma „totální kontroly“.

Občas mám pocit, že autoři každý rok přidají nějakou tlačítkovou kombinaci, která už je v mých rukou nemyslitelná. Ročník od ročníku, (možná je to i mým věkem), mám pocit, že si zamotám prsty víc a víc. Ano, hrát hokej pomocí čtyř tlačítek už je asi čiré boomerství a uznávám, že pro navázání pocitu z hokeje je to málo, ale kolikrát se často rád k tomuto nastavení vracím, hlavně ve dnech, kdy si chci jen zahrát a vypnout.

Píšu to každý rok a napíšu to znovu. Nováčci potřebují lepší tutoriál, lepší možnost tréninku. Podle mě již nestačí to, že mohu s jedním hráčem v rámci tréninku jezdit na brankáře, kde v podstatně lze trénovat jenom nájezdy, případně fintu a nějaké to ovládání. A pokud si neosvojíte vyloženě základy, tak ani týmový trénink (útok či obrana) Vám jsou k ničemu. Velmi rád bych v NHL viděl trénování buly, obsáhlého průvodce ovládáním se schématem „totální kontroly“, trénink střelby a tak dále. Úplně stejně, jako je to EA FC, tedy v bývalé FIFA. Pokud přináším hráčům rádoby simulaci z hokeje, pak jim musím dát možnost tuto simulaci reálně trénovat a nespoléhat se, že NHL hrají pouze zarytí fandové.

Když si tedy osvojíte základní principy ovládání a zvládnete i trochu těžší mačkání, tak začnete pomalu, ale jistě koukat po nějaké online výzvě. A tady přichází jasné srovnání s EA FC. Jak moc je hokej populární? Ehm, asi moc ne. Připojit se do rychlé online hry bylo několika minutově dlouhé, ubíjející oproti fotbalu. Opravdu je zde vidět, jaký sport je ve světě populárnější. Jenže ono se není čemu divit, když autoři si ani nedali tu práci, aby do hry vytvořili nové cutscény. Hlava mi nebere, jak je možné, že v „příběhovém“ Be a Pro režimu jsou naprosto stejné cutscény, jako v předcházejícím ročníku? Shame on you, EA! Pokud jsem se však již připojil proti nějakému lidskému soupeři, tak je fér říct, že hra běžela stabilně a žádné problémy, kromě mojí neschopnosti, jsem nepociťoval.

Hodnotit NHL od EA je jako každý rok složité. Obal vypadá luxusně, lákavě, ale obsah je zklamání. Za plnou cenu, kdy jsem tento ročník našel na internetu u mimozemšťana za 1.999,- CZK, by titul měl být doslova našlapaný změnami a novým obsahem. Pak se nemůže EA divit, že hráči hru přezdívají jako roční update soupisek a statistik. NHL 25 je opět, dle šablony, fajn odvedenou prací, za kterou vývojáři v EA zavřou dveře a jdou domů s čistou hlavou. Vynechání jednoho, ale lépe i dvou ročníků by celému NHL rozhodně prospělo.

Datum vydání: 27. září 2024 – Potřebné místo: 40GB
Distributor ČR: CENEGA Czech – Česká lokalizace: Ano – titulky