RipOut – Dojmy z hraní
15 června, 2022Jako jedni z mála jsme dostali možnost zahrát si zkušební verzi kooperativní hororové frenetické akce RipOut. Ta dosud nemá stanovený konkrétní termín vydání, pouze je známo, že by hra měla vyjít ještě v tomto roce. Ripout vytváří studio Pet Project Games, přičemž jde o jejich debutový kousek. Vydavatelem se pak stala společnost 3D Realms, která v minulosti byla velmi častým patronátem herních studií a z jejich stáje jsme se tak dočkali her jako Duke Nukem, Shadow Warrior, či Prey. Tvůrci si pro svůj první počin vybrali žánr sci-fi a to rovnou mixnutý hororem. To každému nabízí jistou tvůrčí svobodu, ale je vždy otázkou, jestli se toho správně využije. I když ale tvůrci měli spoustu možností jak pojmout příběh a lore své hry, moc originality to nepobralo. Ostatně posuďte sami.
V roce 2080 byla na zemi vytvořena biotechnologická zbraň pojmenovaná jednoduše “The Cell”, Ta měla být použita pro boj s mimozemskými nepřáteli. Tato zbraň dokázala věci dosud nevídané, dokázala spojit organickou hmotu s mechanickými částmi. Vznikla tak nová a naprosto smrtící forma života. Stejně jako Skynet, tak i “The Cell”, si uvědomila sebe samu, a obrátila se proti lidem. Roku 2084 se zbytek lidstva rozhodl opustit planetu Zemi, na ní lidský druh čekala už jen neodvratná smrt. Jenže “The Cell” byla odhodlaná vyhladit lidstvo celé a tak je pronásledovala. Vy jakožto člen speciálních jednotek jste vyslán, abyste zlikvidoval hrozbu, jenž tato zbraň představuje na palubě vesmírných lodí. To je zatím vše, co víme o příběhu a prostředí, do kterého je hra zasazena. Je velice pravděpodobné, že při vydání plné hry, vývojáři doplní informace, a my tak budete zas o něco chytřejší.
I když jsem při spuštění hry věděl, co je středobodem dění, nevyhnul jsem se jistému zaskočení. Zbraň, která se mi dostala do rukou byla živá. Z počátku jsem si myslel, že lidstvo upustí od technologie, jenž jej skoro vyhladila, ale jak to tak bývá, lidstvo se asi ani nechce poučit. Naštěstí tato zbraň nechce zabít vás. K dispozici bylo několik druhů klasických zbraní jako je útočná puška, samopal, či brokovnice, dále jsem měl k dispozici pistoli, či takovou sekeru. Jak jsem již zmínil vaše primární zbraň, je živá a příhodně se jmenuje “Pet Gun”, takže máte domácí mazlíčka a pušku v jednom. Nutno podotknout že onen “mazlíček” vypadá jako přerostlí brouk. Takže pod ústí hlavně, je obří hmyzácká hlava, vypadá sakra dobře a do hry skvěle zapadá.
Jelikož RipOut je v pre-alfa verzi, tak jsem narazil pouze na dva typy nepřátel. Prvním typem byl velice zvláštní, nemohu to jinak pojmenovat než pes, jenž měl na místo hlavy monitor, ano čtete správně monitor. Na první pohled zvláštní, ale ten druhý a třetí to začalo působit velice komicky, namísto toho aby mi naháněli hrůzu. Druhým typem je obří humanoidní nestvůra, s jedním velkým pahýlem na místo nohy a hromadou elektrických součástek. K tomu všemu po palubě lodi běhají malincí drobečkové připomínající Facehuggera s plazmovým dělem na zádech. Jenže na místo toho, aby vám skočil na hlavu a nakladli vás zárodek vetřelce, tak nepřátelům, nebo i vám, dá nějaký ten benefit navíc. Můžete získat štíty či dokonce ono plazmové dělo. Nepřátelé mohou získávat ta samá vylepšení jako vy, obří humanoidi mohou získat dvě až tři, následně se z nich stane pěkně velká osina v zadku. Naštěstí vaše zbraň, nebo spíše brouk, který tvoří její část, z nich dokáže ona vylepšení odstranit. Popřípadě je aportovat vám.
Prostředí má něco do sebe a má potenciál. I přestože má působit strašidelně, moc se mu to zatím nedaří. Hroudy masa, nepřátele z nich vylézající, tu a tam mrtvola, a naprosto předvídatelné pokusy o vaše vyděšení. Ale jak jsem řekl, hra je zatím v pre-alfa verzi, je tedy logické, že vše nebude vypadat naprosto úžasně. To přijde až s plnou verzí hry, tedy jak doufám. Nevyužitý potenciál všichni těžce snášíme a zde by to byla vyloženě škoda.
Nejprve jsem hrou procházel sám a to upřímně taková zábava nebyla. Což není problém přímo této hry, ale obecně většiny, které jsou koncipované na kooperaci a hrajete je sólo. Avšak v moment, kdy jsem si hru zahrál s redaktory z našeho spřáteleného herního webu Gaming Professors, Nikolou a Michalem, tak nuda zmizela a nastoupila zábava. RipOut prostě chce, abyste jej hráli ve více hráčích, je na to stavěná a jde jí to dobře. Jediná věc, co mi opravdu vadila, byla naprostá nevyváženost mezi námi a nepřáteli. Ihned vysvětlím proč. Například rychlost pohybu, zatím co vy se plazíte jako “slimák”, vaši nepřátele jsou rychlí jako průjem. Když předními utíkáte, tak ne aby vás napadlo se zastavit, či se snažit, nedej bože, otočit, jelikož v tu ránu je po vás.
Dalším nepříjemný fakt byl, že nepřátele vydrží nehorázně moc zásahů, a vy máte opravdu málo munice, jak v inventář, zbrani, tak i po mapě. Z toho důvodu jsem byl často nucen běhat se sekyrou. Tato negativa velice málo vyvažovala vylepšení, jenž jste nacházeli na mapě. Více staminy, životů, rychlejší střelba ze zbraně, je to jen krátký výčet vylepšení, která můžete získat. Tuhle velice nepříjemnou nerovnováhu by měli vývojáři opravdu vybalancovat tak, aby hra nebyla tolik frustrující. Mnoho našich pokusů selhalo na tom, že nám všem zkrátka došla munice, a pak jsme museli běhat se sekyrkami v rukách jak nějaká banda křováků, co se náhodou ocitla tam, kde neměla.
Ve hře se jsme našli pár bugů, které spíše byly komické, jako například chybějící textury, propadnutí spoluhráčky do nekonečných hlubin vesmíru a tak. Ovšem s tím bylo potřeba počítat, a nelze na ně brát nějaký zřetel. Zatím je hra více méně prázdná a z hlediska toho nenabízí mnoho. Je ale třeba si stále uvědomovat, že šlo pouze o demo. I přesto je ze hry cítit potenciál, otázkou je zda ho vývojáři využijí a vyždímají z něj maximum. RipOut má velice dobře našlápnuto. Věřím tomu, že s přáteli to bude hra, u které strávíte nejeden večer. Dokáže Pet Project Games studio vytvořit hru, jenž se dokáže zapsat do herní historie a do srdcí nás všech? Na to odpovědět nedokážu. Musíme si ještě počkat, co titul předvede v plné verzi.