Test Drive Unlimited: Solar Crown – Recenze

1 října, 2024 0 Od Jiří Hora

Chodím z křížkem po funuse, když vydávám recenzi na hru, která svým způsobem je sama o sobě už odsouzena do zapomnění? Možná, ano, ale jako milovník závodních her jsem vždycky rád, když se nějaké dočkám a má v sobě nějaký ten potenciál. Tady se dá ihned oponovat hrami jako Forza Horizon, či The Crew, které vlastně nabízejí totéž a svým způsobem lépe, ale já byl pod lákadlem Hong-Kongu v měřítku jedna 1:1 stále v bodě zájmu, zvláště, když hra z prvních ukázek nevypadala až tak špatně, byť se mi nelíbil ten přehršel sociálního obsahu. Stalo se tedy to, že ačkoliv jsem hru dostal ještě před samotným vydáním, tak s psaním recenze jsem se zdráhal, jelikož jsem vlastně neměl pořádně co recenzovat.

Řekl jsem si tedy, že dám hře šanci a nějaký ten čas počkám, jestli nepřijde ta správná záplata, která alespoň umožní hru hrát tak, jak byla vlastně navržena, jak s jejími mínusy, tak plusy, jenž nový Test Drive Unlimited: Solar Crown rozhodně má. Problémů má však tak moc a opravy nikde, že už jsem si i já řekl a dost. O to hůř, že poslední update, který dorazil včera, hru rozbil ještě více. A tohle byla přesně ta poslední kapka, kdy můj Xbox řekl TDUSC sbohem. Jestli se ještě setkají je ve hvězdách, vše záleží na tom, do jakého stavu se hra ve finále dostane.

Vlastně se mi i tak recenze píše velmi těžko, jelikož jsem neměl možnost prozkoumat vše, co hra nabízí její technický stav je natolik tristní, že to neumožňoval. V podstatě jsem se těšil má offroad závody, jelikož tento druh patří mezi mé favority obecně, ale ty mi zůstali zapovězeny. Takže asi tušíte, že přišlo jistě “naštvání”. Přitom svým způsobem k malému štěstí stačila pouhá drobnost. Nevyžadovat neustálé připojení k internetu. Ostatně většina herního obsahu k němu ani není vázaná. Stačila tedy přítomnost offline režimu a já byl svým způsobem spokojen, jelikož bych prakticky nepřišel o nic, kromě možnosti závodit s ostatními. I když je to svým způsobem slušný vtip. Na multiplayer snad kvůli stavu hry nikdo ani nepomyslel a já už vůbec ne.

Obecně nechápu, proč nový Test Drive vyžaduje ono neustálé připojení k internetu. V podstatě je tu jen kvůli několika sociálním prvkům, které ale hráče budou zajímat prvních pár momentů a pak už je budou ignorovat. Jistě bude tu ta skupinka, která bude mířit na vrchol žebříčků, ale většina hráčů, která by chtěla novinku od Kylotonnu hrát, by šla hlavně po závodění, možnosti ladit si svůj oblíbený vůz, či třeba si na ten vysněný vydělat. To mimochodem je mise sama o sobě. Rád bych řekl, že mise tím správným směrem, ale ne, když je progres hrou tak extrémně pomalý, že na nové auto budete šetřit doslova dny. Ostatně jsem neměl možnost si ani jiné koupit, pochopitelně opět narážejíc na zarážející stav hry.

Spousta věcí je v novém Test Drive Unlimited: Solar Crown špatně a nejde nutně o technický stav. Je tu několik drobností, které mi zde chybí a jenž například stařičký Test Drive Unlimited 2 měl. Ten jednoduše nebyl jen o závodění a získávání nějaké prestiže, o což jde v recenzovaném kousku především, ale mohli jste plnit celou řadu dalších aktivit, kdy já měl mezi oblíbenci třeba i “taxikaření”. To zde chybí. Kdybyste vlastně chtěli hrát nový Test Drive, vlastně bych vás odkázal na The Crew Motorfest, jelikož bývalý tvůrci z Eden založili právě Ivory Tower, jenž za hrou stojí. Ostatně se tvůrci i vrátili na dějiště prvních TDU, tedy Hawaii.

Co nám vlastně zbylo? No závodění a nějaké ty aktivity typu projeď rychle kolem radaru, ale to je opět něco, co už tu bylo za první Forzy Horizon, která ale s obsahem dokáže pracovat o dost lépe, nehledě na to, že po technické stránce jde o diamant, kdežto nové TDU je v porovnaní s ním obyčejným kamenem a přitom tomu tak být nemuselo. Já si vůbec říkám, proč ty řeči ohledně největší hry v dějinách Naconu, když se to nedotáhne do zdárného konce. Není třeba si nic namlouvat. Hra potřebovala možná ještě tak rok vývoje, ale bojím se, že zde se zmrtvýchvstání úplně konat nebude. Byť bych byl za to osobně rád.

Obrať me list. A pojďme si říct, co vlastně hra dělá dobře. Tvůrce musím jednoznačně pochválit za to, jak se samotným světem ostrova Hong Kong pracují. Jednotlivé závody jsou nápaditě zpracované, což je samo o sobě také velkým uměním. Ostatně to je něco, co se třeba The Crew 2 vůbec nepovedlo a byl jsem tam velmi zklamaný. Nicméně TDU:SC nabízí skvěle navržené závody, které je radost jezdit a to ať už jde o časovky, sprinty, či okruhy.

Skvělý nápad je pak zapojení dvou místních klanů Sharps a Streets. Názvy sami o sobě napovídají o smýšlení jednotlivých klanů a zatím co Sharps si potrpí na luxusu, tak Streets zastupují řekněme více tu undergroundovou scénu. Závody v rámci klanů jsou okořeněny o to, že se jezdí za běžného provozu, což je vlastně řadí na úroveň pouličních závodů, kdy je nutné vedle soupeřů počítat s tím, že se na silnici může mihnout i nějaké to civilní vozidlo a že se tomu tak děje poměrně dost.

I výše zmíněné má ale jistou vadu na kráse a tou je nevyvážená obtížnost. Budete se tak účastnit závodů, kdy soupeře necháte daleko za vámi, ale budou i takové, kdy budete mít problém udržet krok s nějakým pátým místem a to se můžete snažit jak chcete. Vylepšení vozidla jsou navíc limitována na vaší úroveň, což vám ani neumožní si auto, které máte vylepšit natolik, aby bylo v daném závodě vůbec konkurenceschopné. To je špatně, opět mohu za příklad uvést Forzu Horizon, která vám v tomto směru žádné klacky pod nohy neháže.

Je smutné to, že progress je nesmírně pomalý. Na dostatečný obnos za nové auto musíte dlouho čekat a pak si nemůžete za vydělané peníze ani auto, co už máte náležitě vylepšit, byť na to už byste kredity měli. To je prostě další velkou bolístkou aktuálního Test Drive Unlimited: Solar Crown. Které nepomáhá ani fakt, že veškerý vliv, který máte na obtížnost se týká nastavení asistentů v rámci jízdního modelu.

Jízdní model jako takový je ale dalším plusovým bodem nového kousku do série TDU. Nečekejte ale žádný velký simulátor, byť předchozí díly nabízeli i poměrně nekompromisní jízdní model. Zde tvůrci směřovali spíše k arkádovějšímu stylu jízdy, který není nepodobný tomu, co nabízí třeba i již zmíněné The Crew, s nímž vlastně novinka sdílí i absolutně nepoužitelná zpětná zrcátka je s tím rozdílem, že zde nejsou zamlžená, ale odraz v nich běží tak 5 fps. Prostě je to absolutně nekoukatelné. Tudíž jsem využíval vysloveně pohledu vzad, který nepřináší pohled za zadní nárazník, ale na zadní sedadla vozidla a tedy i zadní okno.

Už jsem zmínil, že hra nabízí možnost úpravy vozidla. Ty jsou jak parametrové tak vizuální. Zde tvůrci lehce okopírovali opět The Crew, tedy předchozí díly, ale rozhodně to není v takovém rozsahu, jako tomu právě u zmíněné série je. Tím ale neříkám, že je daná mechanika nefunkční. To rozhodně ne. Pokud jde o vzhled, tak tady si můžete vedle nějakého toho bodykitu vytvořit i vlastní design polepů, což také není žádným inovativním prvkem v současné době. Zde se tvůrci o žádné inovace nepokoušeli a není to ani třeba.

Co může být ale lehce frustrující je nákup vozidel. Tady jsou tvůrci věrní předchozím dílům a tak pro nákup vozidla musíte navštěvovat konkrétní dealerství. Já jsem je sice navštívil ale pro nedostatek financí si nic nekoupil. Každopádně toto považuji za poměrně dobrou mechaniku, která ale časem může způsobovat mírnou frustraci. Ostatně, když už si na nějaké to auto vyděláte, už vlastně pořádně nevíte, kde jej koupit, či jaké auto koupit. Chybí tu nějaké centrální dealerství, kde byste mohli vybírat ze všech dostupných vozidel a porovnávat je. Jistě můžete si říct, že nákup vozidla zde může být svým způsobem rituálem a je pravda, že vám dané auto pak více přiroste k srdci, na druhou stranu to je něco, co ocení skuteční automobilový fajnšmekři, ale ne většina hráčů, která chce hlavně závodit.

No a máme tu ještě vizuální stránku. Ta nepatří k tomu nejhoršímu, ale nepatří ani k tomu nejlepšímu. Hra dokáže vytvořit krásné scény, zejména závody v do neonů ponořeném městě mají něco do sebe. Či také cesty, kde můžete obdivovat bujnou vegetaci společně se slunečními paprsky. Jsou tu ale momenty, kdy je vše takové fádní a nudné a působí to, jak hra z předešlé generace. Problém je pak s režimem výkonu, který nedokáže držet stabilní framerate a hra je tak z mého pohledu v tomto nehratelná. Naopak režim kvality si snímkovací frekvenci skvěle udržuje, ale pochopitelně za cenu 30 snímků za vteřinu.

Nebudeme si nic nalhávat. Může být pravdou, že hře z hlediska obsahu křivdím, jelikož mi nedala moc příležitostí ji pořádně prozkoumat. Na druhou stranu, nedala mi k tomu příležitost. Jsem tak opravdu frustrován tím, že musím hře dát známku, kterou pod recenzí vidíte, jelikož potenciál v ném Test Drive Unlimited: Solar Crown je, ale jeho dosažení je stále velmi vzdáleno. Klady tu totiž jsou, ať už je to jízdní model, častokrát samotné prostředí ostrova Hong Kong, či design samotných závodů. To vše je ale tentokrát moc málo, vše zastiňuje doslova pro hru destruktivní technický stav spojený s neustálým připojením k internetu a serverům hry.

Datum vydání: 12. září 2024 – Potřebné místo: 48GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE