TT Isle of Man 3 – Recenze
7 července, 2023Závody TT (Isle of Man Tourist Trophy) patří mezi nejznámější a nejnebezpečnější motocyklové závody na světě. Konají se na ostrově Man, který je pro ně ideální díky své bohaté historii a unikátním silnicím, které umožňují jízdu v neuvěřitelných rychlostech. První závod TT se konal již v roce 1907.
Okruh, na které se závody konají, je veřejnou silnicí, která se běžně používá pro každodenní dopravu. Tato skutečnost dává závodům zvláštní půvab. Pro účely závodů se uzavírají některé silnice a vytváří se speciální trať o délce téměř 60 km, která prochází kopci, lesy a obcemi. Trať je známá svými rychlými úseky a ostrými zatáčkami. Jezdci dosahují neuvěřitelných rychlostí přesahujících 300 km/h, což je pro běžného člověka naprosto nepředstavitelné. K tomu přidejte obtížné technické pasáže, jako jsou prudké zatáčky a skoky přes křižovatky, a máte nejnebezpečnější závod na světě.
Bohužel, závody TT jsou také známé svou tragickou historií. Během let došlo k mnoha smrtelným nehodám, které postihly jak jezdce, tak diváky. To dává těmto závodům již několikrát zmíněnou pověst mezi motorsportovými událostmi. Nicméně, díky herní sérii TT Isle of Man máme možnost alespoň virtuálně zažít ten pocit závodění po silnicích ostrova Man. Můžeme se posadit do sedla závodního speciálu a zažít alespoň část toho, jaké to musí být jet po těchto náročných silnicích. To vše díky hry TT Isle of Man: Ride on the Edge 3.
Hra je výborně provedeným realistickým simulátorem, který vám na začátku může připadat poměrně náročný. V prvních momentech hry se může stát, že budete častěji létat vzduchem než létat po trati. Fyzikální model a chování motorek jsou na velmi vysoké úrovni a za mě patří mezi jedny z nejlepších. Každý detail povrchu vozovky je skutečně znát na jízdních vlastnostech motocyklu. Takže každá nerovnost či nájezd na obrubník budete okamžitě cítit, a můžete si být jistí, že to bude často vést k pádu. Bohužel, na začátku hry se musíte smířit s faktem, že padat prostě budete. Obzvláště pokud si zvolíte realistické nastavení, které upřímně doporučuji. Právě tehdy začíná ta opravdová zábava a nutnost zlepšovat se.
Ovládnutí vašeho motocyklu je klíčové, nepostačuje pouze stále tahat za plyn a prudce brzdit. S takovým přístupem se příliš daleko nedostanete. Je nezbytné naučit se jemně dávkovat plyn, a správně přenášet výkon motoru na zadní kolo. Také zapomeňte na prudké brždění v náklonech, jinak vás čeká, to co už jistě víte. Motorka přece jen není auto a neodpouští. Správná nájezdová rychlost do zatáček a správné náklony jsou velice důležité, ale než je člověk vychytá nějakou chvilku trvá. Trpělivost a cvičení, jsou důležité pro dosažení stupínku vítězů. Naštěstí pro mnohé hráče, motocykly jsou vybaveny plně nastavitelnými jízdními asistenty jako jsou ABS, kontrola trakce, či EBS. Ty dokáži alespoň trochu zajistit to, aby vaše chyby nevedli ke katastrofě, ovšem nejsou všemocné.
TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 má licenci, která jí umožňuje zahrnout reálné závodní speciály, které se skutečně používají v závodech TT. To znamená, že v hře se můžete osedlat motocykly, které jsou přesnými repliky těch, na kterých jezdí profesionální jezdci. S tím se také pojí oficiální stáje a závodníci. Nutno ovšem podotknout, že si nebudete moci vybírat z velkého množství značek. Také kdo by zde čekal něco jako Harley-Davidson, že? Klasicky zde najdete zastoupení značky motocyklů Honda, BMW, Kawasaki, Yamaha, Suzuki nebo můj milovaný Triumph.
Motorky jako takové si můžete ještě vylepšovat. Ona vylepšení vám umožní optimalizovat výkon a ovladatelnost vašeho motocyklu tak, aby vyhovoval vašim potřebám a požadovaným jízdním vlastnostem. Je však důležité mít na paměti, že vylepšení jsou určitým způsobem omezena kvůli licenci a dodržování určitých pravidel. Nelze tedy očekávat rozsáhlé tuningové možnosti, jenž by vašeho stroje udělali raketu. Najít ta správná nastavení může chvilku trvat, jelikož sladit výkon stroje s ovladatelností dá zabrat. Pro mě jedním z nejzásadnějších vylepšení bylo prodloužení výdrže pneumatik a brzd. Jinak vylepšování výkonu, je podle mne jen takový pomyslný cíl, za kterým se hráč žene, aby si myslel, jo teď budu lepší. V tomhle ohledu jsem nezaznamenal citelnou změnu, což se nedá říct o ostatních vylepšeních.
K samotním závodům. Ve hře najdete kampaň, kde si můžete vybrat za jakou třídu motorek budete jezdit, Supersport nebo Superbike. Ty se liší kubaturou a také výkonem. Co mě v první moment zarazilo, byla chybějící možnost vytvoření si své vlastní závodní stáje. Možnost vybrat stroj, polepy a tak dále by hře přidala příjemnou plusovou hodnotu. Kampaň, či kariéra chcete-li, bohužel nenabízí příliš vzrušení, ve výsledku jezdíte ty samé tratě dokola a dokola. Jediným rozdílem je změna počasí a denní doba, ve které závodíte, především pak déšť dokáže alespoň nějak ovlivnit hratelnost, a přidat vzrušení.
Vývojáři tak možná chtěli poukázat na to, že znalost tratí které jezdíte je klíčová, jelikož když trať znáte jako své boty, můžete si pak dovolit mnohem víc, a podat tak lepší výsledky. Nicméně, musíme být upřímní, toto vede ke stereotypu a nakonec k nudě. Tento fakt může způsobit, že hráči opustí hru mnohem rychleji, než se někam posunou. Dalším nepříjemným faktem je ten, že kvalifikace a zkušební jízdy se občas jezdí na jiných tratích, než na jakých se pak jede samotný závod. V tom případě znalost tratě, jenž jsem během zkušebních jízd nabral, jsou mi náhle k ničemu. A to dokáže naštvat.
Zásadní novinkou je přítomnost „otevřeného světa“, který vám umožní přejíždět mezi jednotlivými závody a kvalifikacemi, což předchozí díly nenabízeli. Uvozovky jsem použil záměrně, jelikož tato „otevřenost“ se omezuje pouze na silnice a není možné odbočit z nich a projíždět se po okolí. I když co si budeme na závodních gumách by se velice těžko jezdilo po travnaté přírodě na ostrově Man. Veškerá rozhodnutí o cestě tak visí na tom, kam se vydáte na křižovatce. A to není moc veliká svoboda. Velkým plusem je, že mezi cestami na závody je možnosti přeskakovat, a nemusíte tak celou cestu odřídit. Díky tomu ušetříte čas a můžete se rychleji přesunout k další akci. Celý otevřený svět mi přijde chudý, ano můžete namítat, co víc by člověk měl chtít v takové hře. Ale osobně bych na místo otevřeno světa přivítal jen samotné tratě a speciální závodní okruhy, kde bych mohl pilovat svou motorku. Každý má své preference, ale osobně bych ocenil, kdyby byl celý koncept otevřeného světa pojat jinak. Nebo od něj bylo opuštěno a byl kladen větší důraz na vylepšování a starání se o samotný motocykl.
Z grafického zpracování mám upřímně rozporuplné pocity. Jistě na dnešní standardy nejde o žádný klenot, ale hodnotím ji jako závodní hru, kde grafika okolí není až tak důležitá, zejména, když se pohybujete v rychlostech, v jakých se pohybujete. Docela mě zarazilo, že hra nenabízí možnosti zobrazení, upřímně u her většinou preferuji více FPS než kvalitu. Navíc u hry, kde letíte jako blázen a vaše okolí je z 80% rozmazané, bych ocenil možnost nastavit si více snímků za sekundu. Bohužel tuto možnost jsme nedostali a díky tomu hra trpí. Dokonce ani nekombinuje tyto dva režimy v dobře známé Fidelity. Ano jistě, pokud stojíte na místě a kocháte se svým strojem, tak budete zírat jak hezky jsou stroje zpracované. Do chvíle než si začnete všímat bližších detailů. Dalším grafickým neduhem je fakt, že titul trpí na velice časté doskakování a vykreslování textur. Něco takového dokáže člověka vyrušit, a navodit pocit, že je něco špatně. A tím nejhorším jsou propady FPS a ty jsou v závodní hře opravdu k vzteku.
Měl jsem možnost hrát hru na PlayStationu 5. Logicky jsem tak očekával alespoň nějaké využití haptické odezvy. Kupodivu jsem byl velice překvapen, líbil se mi pocit řazení kvaltů, jelikož jsem každý z nich cítil. Je však škoda, že jsem nepocítil žádný odpor v triggeru, což by se při brzdění přední brzdou opravdu hodilo. Podobně to platí o přidávání plynu. Celkově jsem si ale hraní TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 užil, i když mi tu něco chybělo. Závody TT jsou specifické a nelze je srovnávat s žádným jiným závodem na světě, jelikož v žádném jiném závodě nejedete 300km/h na normálních silnicích. Trať nenabízí tolik technických úseků, které by vyžadovaly intenzivní náklony motorky z jedné prudké zatáčky do druhé. Ty to úseky jsou je více typické pro MotoGP, ale na druhou stranu v něm není takový adrenalin jako při závodech TT. To však záleží na osobních preferencích každého z nás.
ZÁVĚREM
TT Isle of Man: Ride on the Edge 3 nabízí výzvu pro hráče, kteří se chtějí stát mistry na nejnebezpečnější závodní trati světa. Hra si klade vysoké nároky na dovednosti a schopnosti hráče, ale zároveň přináší autentický a napínavý zážitek ze závodění na ostrově Man. Pokud jste připraveni investovat čas a úsilí do zdokonalování svých dovedností, budete odměněni poutavým a adrenalinovým herním zážitkem. Hra má ale i svou stinnou stránku, kterou je pojetí samotného obsahu, otevřeného světa, ale také v podobě technického zpracování, což vede k výsledku, který vidíte níže. Když autoři vyřeší technickou stránku, přidejte si bodík k dobru.
6/10
Datum vydání: 11. května 2023 – Potřebné místo na disku: 20GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE