Far Cry 6 – Recenze
6 října, 2021Herní série Far Cry je tu s námi neuvěřitelných šestnáct let. Během této dlouhé doby zažila série nejrůznější situace. Od změny vývojářského týmu, přes adoraci některých dílů, které jsou skutečně klenotem celého universa, až po repetetivnost a vykrádání sama sebe. Není se čemu divit, necelé dvě dekády je opravdu dlouhá časová osa a dovolím si tvrdit, že vzestupy a pády potkají každou herní sérii a rozhodně nejsou na škodu. Tentokrát Vás již více nebudu trápit historií a pojďme si rovnou rozebrat nejnovější díl od vývojářů z torontského Ubisoftu se jménem Far Cry 6.
Yara. Ostrov, který má připomínat Kubu je rozlohou největším dějištěm příběhu z univerza Far Cry. Latinsko-americké rytmy zde svádí boje se štěkajícími samopaly odbojového, pardon, tedy guerillového hnutí zvaného Libertad. Vše kolem Vás obklopuje panenská příroda, jelikož do spousty míst ještě nedorazil onen moderní svět, tak jako v případě reálné Kuby na přelomu roku 2000. Nádherné azurové moře omílá skalnaté pobřeží nesvobodného světa a slunce pálí nad hlavy utlačovaných obyvatel ostrova. Ti zbídačení přes den slouží svému diktátoru a v noci hledají obživu kde se dá. Ti, co měli trochu více štěstí, tak slouží v armádě v boji proti imperialistům a brání tak otevření hranic svého ostrova okolnímu světu. Řekněte, kdo z Vás by po takovém to úvodu a vylíčení neměl chuť se pustit do hraní?
Já jsem samozřejmě měl a moc jsem se těšil na to, kam se série posunula. Far Cry 5 mě velmi mile překvapilo svým zasazením do USA a celkově i zpracováním a jakousi mírou uvěřitelnosti, že na pár dnů se něco takového na takto rozlehlém kontinentě může stát. A abych nechodil kolem horké kaše, tak na začátek musím říct, že Yara je opravdu velký ostrov. Ano, Ubisoft má poslední dobou tendence pouštět se do stále větších a větších světů, pomalu bych už to nazval obsesí, ale bát se nemusíte. Rozlohou je menší než kdejaká mapa v Assassin´s Creed. Ale přeci jen na tituly, které jsou proslavené svými antihrdiny, je Yara opravdu velká. Otázka zní, zda větší mapa znamená i více zábavy? Mno, jak pro koho asi. Čeho jsem si všimnul a i mě nejvíce překvapilo, tak byl lehký odsun hlavní dějové linky někam do ústraní. Myslím si, že opravdu zde nemusím vysvětlovat to, jakým stylem Ubisoft uměle natahuje své hry, jak do nich přidává kolikrát zbytečné vedlejší úkoly, ale přeci jenom jsem vždy k sérii Far Cry přistupoval tím stylem, že jsem hrál primárně dějové linky, které byly jasné a na první pohled z nich bylo patrné, že pokud se chcete v herním světě posunout někam dál, tak musíte plnit hlavní úkoly.
U šestého dílu už mám takový pocit, že autoři úplně hlavní příběh jako prim vyprávět nechtějí a chtějí spíše hráči ukázat, že Far Cry znamená vlastně zábavu, vyblbnutí, dělání kravinek a až potom přichází na řadu hlubší myšlenka. Jenže kdo jsem, abych to posuzoval. Říká se, že 100 lidí, 100 názorů a u této série to platí skutečně dvojnásobně. Dle mého už brzy nebudu cílovou skupinou těchto titulů. Ale to není nic špatného a je to naprosto v pořádku. Protože to, co šestka dělá, dělá vlastně dobře.
Na začátku hry si můžete zvolit mezi mužskou a ženskou postavou. Jmenujete se Dani Rojas a chcete z tohoto na obrázku malebného světa zmizet do imperialistické Ameriky. Jenže jak to tak bývá, věci se ne vždy vyvíjejí tak, jak si představujete. A tak na hráče čeká slušný úvod, kdy se seznámíte se základními principy hry, prvními tvářemi guerillového hnutí Libertad, změníte živé na první mrtvé a je z Vás bojovník jak vyšitý. Již v úvodu samozřejmě pochopíte, proč jsem o pár řádků výše říkal, že hra se nebere tak úplně vážně. Vlastně jsem to neříkal, ale určitě to z mého textu, doufám, bylo patrné. A hlavně také doufám, že hra sama sebe skutečně nebere vážně, jinak bych už vážný nemohl být ani já.
Víte, opravdu v posledních letech mám pocit, že trh je zaplaven hrami, které chtějí být cool, v pohodě, svěží, in a aby to samé byli jejich hlavní hrdinové. A vlastně i vedlejší. Ostatně, asi všechny postavy. Drsní frajeři uvnitř, hezouncí na povrchu. Hrdinové, kde jejich nejoblíbenější kombinací jsou růžové vlasy, do boje nehodící se outfit (ano, outfit, nikoliv výstroj) a ještě pro jistotu genderově vyrovnaní. A to je vlastně i případ šestého Far Cry. Pane Bože chraň, aby mě někdo špatně pochopil a myslel si, že mi vadí mladé ženské postavy s barevnými vlasy, baseballkou na hlavě, žvýkačkou v puse, samopalem v ruce, vystupující jako leadři teroristických skupinek. Úplně v pohodě.
Far Cry totiž brilantně snoubí arkádovost se zábavou a zasazením do reálně fiktivního světa. Jako Dani Rojas máte tedy k dispozici širokou paletu arzenálu. Pušky, samopaly, pistole, automatické pistole, plamenomet, kulomety a dále také po domácku vyrobené zbraně a to hlavní, Supremo. Jedná se o „batoh“, ale psaný skutečně v uvozovkách, jelikož Supremo představuje kombinaci přenosné Kaťuše a batohu plného různých zásobníků, granátů a dalších podpůrných funkcí. Batoh Supremo byl hodně v oficiální videích promován a nasazuje tomu veškerému bláznění na ostrově Yara korunu. Ale to není vše. Po ostrově se samozřejmě musíte nějak pohybovat, takže k dispozici jsou auta, helikoptéry, koně a různé motorky, čtyřkolky a podobně.
Co se týče úprav zbraní a vlastně veškerého arzenálu, který se Vám dostane do ruky, tak k tomu slouží pracovní ponk, díky kterému jste schopni provést libovolnou úpravu palných zbraní přidáním kolimátoru, tlumiče, změnou typu munice a pro fajnšmekry samozřejmě nesmí chybět ani změna barvy zbraně a samozřejmě nějaký ten pěkný přívěsek na flintu. Samozřejmostí jsou také úpravy oněch dopravních prostředků, takže Vaše auto může dostat lehký nebo těžký kulomet, můžete na nápravu namontovat pláty lehkého pancíře nebo doma vyrobenou radlici na odhazovaní nepřátelských vozidel, a také podobně jako na zbraň, můžete zvolit různé kreativní předměty na Vaši kapotu. Od hula hula postaviček až po voňavé stromečky.
Novinkou, minimálně pro mě, je to, jak hra k Vaší postavě přistupuje. Nyní byste měli být skrze hlavního hrdinu více vtažení do hry. Jednak autoři toho chtěli docílit tím, že hráč dostane možnost i úpravy své výstroje, tedy kalhot, bot, vest a to ne pouze statisticky, ale i vizuálně, ale také tím, že kamera postavy se Vám v přátelských objektech automaticky přehodí do pohledu z třetí osoby. Abych řekl pravdu, Far Cry 6 nepotřebuje své hráče vtahovat do děje. Pokud mi zpoza zad vyletí 6 raket země-země, tak jsem úplně vtažený.
Herní svět, to jste určitě z mých vět poznali, je skutečně rozlehlý. Je rozdělený na několik hlavních regionů, tak jak to u Ubisoft her bývá. Postupně musíte zlikvidovat ty menší ryby, abyste mohli chytnout tu velkou a vesměs zde žádná inovace není. Dokonce Vás na cestách budou provázet zvířecí miláčci, mezi které tentokrát patří krokodýl, kohout a nebo pes, který místo zadních nohou má vozíček na kolečkách. Ano, je to soooo cuuute. No, já si pro svoji šílenost zvolil krokodýla. A myslím si, že se ze mě a mého Guapa, jak se krokodýl jmenuje, stala celkem dobrá dvojka. On nepřátele potrápí svou čelistí a já je zas uštknu svou odstřelovací puškou. Jak se říká, zřejmě slušnej oddíl.
Mám opravdu radost, že se tito parťáci nikde nesekají, nikde Vám nepřekáží nebo nekazí hru tím, že by sami svévolně spustili alarm. A ono je to i obecně vidět, že Ubisoft má s podobnými hrami velké zkušenosti a na to, že jsem hru hrál díky recenzování dříve, tak by bylo fér to zmínit, že netrpí žádnými fatálními bugy nebo chybami, které by hru házely do dashboardu a nebo jinak kazili prima zážitek z hraní. Po celou dobu, co jsem hru hrál, jsem jedinkrát nespadl do textur, nestalo se mi, že by mi nějaká mise nešla dokončit a nebo že by někde docházelo k pozdnímu načítání jakékoliv lokace. A znovu říkám, nejedná se o žádnou koridorovou hru, ale o pěkný open world, který dá zabrat jiným, vele zkušeným studiím. Tady opravdu Ubisoft chválím.
Pokud vezmu na paškál ovládání o pohyb hlavní postavy, tak Far Cry 6 nevybočuje nijak z řad jiných úspěšných Ubisoft titulů. Je vidět a znovu to říkám, že vývojáři jsou zkušení, mají své osvědčené metody, které nemění a tak vlastně není co bych měl vytknout. To, jak se hra chová, respektive jak se hra ovládá, tak mě to baví, mám z hraní ten typický arkádový pocit a ano, hra se hraje pěkně a lehce.
S čím mám ale problém, nebo spíše mě to u velikosti studia jakým Ubisoft je mrzí, tak to je prakticky nulová míra destrukce prostředí. Když mé oči viděly, jakým způsobem je vyobrazena příroda v tomto díle, tak trpěly, když jsem nemohl pokácet lehkým kulometem na písku rostlé palmy, při západu slunce. Proč jsem nemohl vytvořit granátem kráter nebo proč místní chýše nemohla chytnout plamenem? Dle mého názoru destrukce vtahuje hráče do her mnohem více, než první, druhý nebo třetí pohled.
Důležitá je samozřejmě také balance obtížnosti. Nemusíte se bát, v tomto díle nepřátelům nepadají po zásazích z těl žádná čísla. Pokud nepřítel není dobře chráněn, tak zásah do hlavy pro něj znamená konečnou. A to je dobře. Ano, vaše postava sbírá zkušenosti a postupně se jí zvyšuje úroveň, ale i herní svět je rozdělený na různé oblasti podle úrovně nepřátel, nicméně to neznamená, že byste nemohli jít s Vaší postavou na třetí úrovni do oblasti, kde se vyskytují nepřátelé s číslem 7 a měli byste problém. Jak vám hra několikrát zmíní, každá situace vyžaduje správné zbraně a i proto má Far Cry 6 tak moc druhů zbraní a různých modifikací. Co se ale týče inteligence nepřátel, tak Mat-fyz od nich nečekejte.
ZÁVĚREM
Nemyslím si, že šestý díl této série je nejlepší. Nemyslím si však, že je ani nejhorší. Far Cry 6 je dílem, který se pro mě pomalu ale jistě stěhuje do vod, do kterých moc nechodím. Já nechci a ani nemám čas trávit dlouhé hodiny chozením nebo přelétáváním pomocí „fast travel“ po mapě, abych pouze „vyzobal“ dané svítící ikonky na mapě, které jsou vlastně uvnitř prázdné. Zvláště když vím, že pokud si budu chtít pustit jinou Ubisoft hru z jiného světa, tak mě čeká vlastně to samé. Na Far Cry 6 musíte mít náladu. Musíte se chtít bavit a zabavit a musí Vás to bavit a ne že hru hrajete proto, že Vás začne bavit. Pokud Vás šestka nechytne během první hodiny, pak už Vás nechytne nikdy a vždycky na ni budete koukat skrz prsty. Ano, tento díl s nádechem Kuby není pro každého, ale věřím, že je spousta hráčů a hráček, kteří si ho užijí naplno. I z toho důvodu, že není ve finále rozlohou tak obří, jako v úvodu zmíněné poslední díly série Assassin´s Creed. Musíte být hráčem, který dokáže nepřemýšlet u podobných titulů. Oprostit se od absurdních věcí, kterými hra překypuje a užívat si to, co hra nabízí, jaké mechaniky v ní jsou. A přiznám se, že podobných her je tolik, že už to vlastně ani skoro nedokážu. Ubisoft se opravdu snažil, aby lidi přesvědčil, že Far Cry 6 má myšlenku, že má v sobě nějakou tu hlavní message a snažil se všechny přesvědčit, že kromě té bláznivé akce je šestka v jádru autentickou hrou. Jenže, jak hra může být autentická, když v jednom člověku vystřílím polovinu ostrova a ta druhá půlka dělá, že o ničem neví? Možná je mé slovo závěrem přeci jen velmi dlouhé, možné je celá tato recenze taková bláznivá a nesystematická, vlastně to byl záměr, aby co nejvíce vyjadřoval mě, jak jsem se při hraní cítil. Ubisofte, je čas vrátit se k rýsovacímu prknu a začít hezky pěkně od základů.
7/10
Datum vydání: 7. října 2021 – Potřebné místo na disku: 60GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o.