Ad Infinitum – Recenze
2 října, 2023 0 Od Lucie LončákováHrajete rádi v době, kdy je tma a ticho a vy si přitom můžete pořádně vychutnat hru, která je opravdu dost děsivá svým obsahem a tichou ponurou hudbou, kterou doplňují ozývající se výkřiky v místech, kde vůbec nikdo není? Tak pokud patříte do této skupiny hráčů, mám pro Vás skvělý tip na hru, ve které se spojuje šílenství, amnézie, post-traumatický stres z války, fóbie, nemoce a zranění vzniklá za zmíněného konfliktu.
Ad Infinitum, svým názvem ihned zaujme, v překladu název hry znamená “Do nekonečna” A to je v tomto případě opravdu výstižné. Ad Infinitum je hra o osamělosti, stresu, žalu, vzpomínkách na válku a jejích strastech. Ke slovu se dostává také amnézie, která svým způsobem vytlačila vzpomínky na příkoří, potupu i velmi ošklivé okamžiky mučení, smrti a tak dále. Též se v ní spojuje horor, ponurost okolí a taktéž tajemství skrývající se ve zdech panství hlavního hrdiny německého původu a jeho rodiny.
Začneme netradičně technicko-grafickou stránkou, která je klade velký důraz na detail. Herní konzole Xbox Series X ukazuje svůj potenciál právě v podobných hrách, jakým je třeba právě recenzovaný titul, kde můžete obdivovat úctyhodnou míru detailů. Hra Vás zavede do temného a strašidelného světa, který je plný tajemství, nebezpečí a hádanek. Hra stínů a světel v kombinaci s reálně vypadajícím okolím a detailními texturami je naprosto ohromující. Pocit, že jste uprostřed první světové války je neskutečně působivý a hra Vás díky tomuto efektu rychle vtáhne naprosto dokonale. Oblíbeným slovním spojením – Atmosféra by se dala krájet.
Gamepad konzole okamžitě reaguje skrze vibrace na každý podnět ve hře, takže pokud jste na tom stejně jako já, nepouštějte si hru v noci, mohlo by se Vám stát, že vám ovladač vyklouzne leknutím z ruky. Na hře je ale nejvýraznějším prvkem zvukový design a jeho projevy. Zvuky v Ad Infinitum jsou mrazivé, děsivé a dost strašidelné, což samozřejmě vykresluje úžasnou herní atmosféru. Každý krok, šepot, zazvonění starého telefonu v místnosti, která je uzamčena nebo zvuk vzdáleného výstřelu, či výbuchu dělá ze hry opravdový audiovizuální zážitek. Doporučuji si pro tuto hru pořídit kvalitní sluchátka, abyste si užili každý zvuk v plné intenzitě.
Jak jistě víte z našich dějin nebo z příběhů našich předků, První světová válka způsobila mnoho neštěstí, jak v rodinách pozůstalých, kteří padli při ochraně svých domovů a rodin, tak i na druhé straně u těch, co zabíjeli kvůli rozkazům svých nadřízených nebo kvůli svému zaslepení, že válka očistí všechno zlé a špatné, co je kolem nás. Jen kvůli těmto událostem uhaslo přes 20 milionů lidských životů a to je děsivé samo o sobě! Buď byli zastřeleni, či padli při plynových útocích, v zákopech nebo válečných bunkrech. Je tu ale nespočet případů, kdy za smrt mohou následky nemocí, hladu nebo počasí spojeného s absencí střechy nad hlavou. Ti kteří měli štěstí a přežili tento nelidský čas, se vrátili domů poskvrněni těmito událostmi a nesli si tyto následky domů ve svých duších a myslích. A toto přesně prožívá v příběhu zmíněný německý voják, který se vrací domů, ale už dávno není tou osobou, jenž domov před lety opustila.
Vše začíná v potemnělé místnosti, kde sedíte u stolu v roli Paula von Smitha a malujete na papír tužkou zdánlivě obyčejný obrázek ptáků. Jakmile se rozhlédnete po místnosti a posbíráte první důležité předměty, vše v podstatě začíná. Určitě je třeba mít na paměti, že předměty se ve hře nenachází jen tak, a po vzoru starých survival hororů je budete potřebovat k postupu hrou, tedy k řešení různých hádanek a puzzlů. Některé vám pak obecně mohou pomoci k samotnému přežití.
Ačkoliv bude hlavním prostředím ve hře sídlo vaší rodiny, tak se podíváte také skrze své vzpomínky zpět na bojiště, kde vám před očima opět proběhnou všechny ty hrůzy, které hlavní hrdina prožil a nutně nemusí jít jen o smrt, ale i strasti z přeskakování vodních příkopů, slézání nebezpečných srázů, nebo plazení se pod ostnatými dráty. Vašemu klidu nepřidají ani nášlapné miny a dopadající granáty všude kolem. Hrůzy války zde hrají stěžejní roli a jsou příčinou všech děsů, které během hraní narazíte. Ale nutně to není jen o nich, byť některé výjevy, jenž prahnou po vašem životě vám budou způsobovat reálné noční můry.
Mluvila jsem o amnézii, která měla vše vytěsnit, ale to neznamená, že duše vojáka není svíjena v neustálém utrpení. Stěžejní tak bude dát klid vaší duši a to skrze hledání zapomenutých vzpomínek na dětství, ale i matku, která zemřela. Abyste vše našli, je klíčové důkladně zkoumat každé zákoutí, každé jednotlivé místnosti, či chodby. Nikdy nevíte, co vám může uniknout. I obrázek na stole, či obálka spadlá na zemi může být klíčem k nalezení vnitřního klidu. Vše se to může jevit vlastně velmi snadně, ale je pravdou, že temná atmosféra dělá své a bravurní zvukový projev taktéž, takže budete mít neustále pocit, zda vám něco nedýchá na záda, či vás nesleduje zpoza rohu chodby. Vyvolávat takové pocity je důležitým prvkem, každé podobné hry a zde to funguje skvěle.
Nicméně to vše neznamená, že by hra byla bez chyb. Ty se vloudili i sem. Nechybí tradiční chyby, které doprovázejí snad každý současný herní kousek. Nicméně to není asi tím nejhlavnějším. Ostatně vzhledem k tomu, kdy byla hra oznámena a kdy vyšla mluví částečně samo za sebe. Jisté vývojové strasti se museli projevit. Co je tedy tím hlavním nedostatkem celé hry? Její délka. Ad Infinitum je skutečně krátkou záležitostí, kterou v klidu projdete za jeden delší večer. A ačkoliv je atmosféra skvělá, vizuál se povedl na jedničku a zvuková stránka je fenomenální, je až žalostné, jak hra brzy skončí. Hru dokončíte mezi 5-6 hodinami a ani hledání všech collectibles mnoho času navíc nepřidá. Zde to šlo udělat lépe a více vše prohloubit. Prostor pro to jednoznačně byl.
ZÁVĚREM
Ad Infinitum mile, spíše děsivě, překvapilo a je skvělým příkladem toho, jak by měly vypadat hororové a atmosférické hry, jenž zároveň oplývají hlubší tématikou. Problémem všeho je, že to celé skončí až moc rychle a nezkoumá se to více do hloubky. Pochválit je ale třeba komplexní audiovizuální projev, tajemný příběh i hratelnost obecně. Autoři měli skvělou myšlenku. Mohlo to být ale rozvedeno lépe.
7/10
Datum vydání: 14. září 2023 – Potřebné místo na disku: 21GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE