Super Mario RPG – Recenze
3 prosince, 2023Již více než čtyři desetiletí naše televizní a handheldové obrazovky obšťastňuje italský kníratý instalatér Mario a jeho družina, jejich tituly ve většině případech, troufám si říci, nabízí spoustu příležitostí k opětovnému prozkoumání i po dlouhých letech od vydání. V roce 1996 se objevil titul Super Mario RPG: Legend of Seven Stars pro konzoli SNES, který byl prvním experimentem s přenesením Maria do světa tahových RPG. Zajímavým faktem je, že tuto hru nevyvinulo Nintendo, ale Square Enix, které mělo bohaté zkušenosti s RPG žánrem díky sérii Final Fantasy.
Je třeba podotknout, že tento experiment se značkou Mario byl relativně úspěšný, avšak v Evropě se objevila původní hra až v roce 2008 ve formě digitální verze pro konzoli Wii, což bylo spojeno s určitými obtížemi v důsledku internetového připojení té doby. Takže není překvapením, že Mariovo první RPG se nedočkalo v Evropě takové úrovně popularity. Nový remake pro konzoli Switch od studia ArtePiazza si klade za cíl tento fakt změnit, otázkou je, zda se podařilo skloubit nostalgii s kvalitativním standardem současných her a zda-li Super Mario RPG dokáže obstát i v současné době. Na to si pokusíme odpovědět v této recenzi.
Na první pohled si fanoušci původní titulu všimnou skutečnosti, že vizuální stránka hry prošla kompletní renovací, přičemž některé herní mechanismy byly vyleštěny a zdokonaleny. Přibylo několik prvků zvyšujících uživatelskou pohodu, které se za posledních téměř třicet let staly standardem. Přesto zůstává obsah, dialogy, minihry a design úrovní prakticky nezměněn, s výjimkou možnosti opakování některých soubojů po dohrání příběhu a několika drobných změn v překladu z japonštiny do angličtiny.
Hlavním přínosem této hry je zdůraznění příběhu, což je v případě Mariovských titulů neobvyklé. Bowser znovu unesl princeznu Peach, což představuje obvyklou misi pro Maria a jeho záchranářský tým. Nicméně, dojde k neočekávanému zvratu – během záchranné mise na Bowserově hradě spadne obří meč jménem Smithy, který roztrhá duhovou hvězdnou dráhu na sedm kousků. Mario, Peach a Bowser se musí spojit proti společnému nepříteli, dobýt zpět pevnost a shromáždit všech sedm hvězdných úlomků, které se roztříštily napříč úrovněmi ve hře. Během této cesty pomáhají Mallowovi, mráčkovi vychovávanému žabákem, najít jeho opravdovou rodinu, a Genovi, návštěvníkovi z vesmíru, asistují při návratu domů mezi hvězdy.
Tito hrdinové jsou jako vždy správně artisticky i charakterově zpracováni, stejně tak jako nepřátelé, jejich design a dialogy nezapřou smysl pro humor. Některé pantomimické momenty z původní hry byly nahrazeny cutscénami, postavičky také nervózně pobíhají a ošívají se v očekávání svých tahů během soubojů, což přináší nový rozměr jejich osobností. A nyní se dostáváme asi k hlavní devíze hry, a to tahovým soubojům.
Samotný princip tahových soubojů není nutné podrobně vysvětlovat. Každému kdo má zkušenosti s jakoukoli JRPG jsou mechaniky tohoto soubojového stylu zcela zřejmé. Přesto mají souboje své specifické nuance, které je činí do určité míry rytmickými událostmi. Správným načasováním můžete posílit svůj útok nebo se pokusit zablokovat tah protivníka. Tato mechanika byla přítomná již v původní hře, ale moderní předělávka vás odmění za preciznost – pokud správně načasujete základní útok, může způsobit menší poškození i zbytku nepřátel na obrazovce. Stejně tak, když se úspěšně bráníte, poškození se nejen sníží, ale úplně se vynuluje.
Podobným způsobem můžete posílit i různé speciální schopnosti, které postupně získáváte. Pokud zachytíte správný rytmus, může se např. Mario třeba klidně stokrát odrazit od něčí hlavy, čímž maximalizuje úroveň poškození nepřítele. Další schopnosti lze posílit opakovaným stiskem příslušného tlačítka ve vhodný moment, ale na to je třeba poctivý trénink, jak budete procházet hrou a jednotlivými souboji – hra vždy jasně naznačí ikonkou vykřičníku, kdy je optimální čas stisknout tlačítko A. Některé nové prvky, jako nová zbraň nebo nový typ nepřítele, mě na chvíli zaskočily, ale ke konci hry jsem již byl schopen provádět zničující komba, a povím vám, je to uspokojivý pocit.
Během soubojů vám hra dává také indicie, kdy protivníkovi zbývá sotva nějaké zdraví, což vám umožní efektivně využít váš tah, například dokončením ho s minimálním úsilím nebo zaměřením se na jiného nepřítele. Můžete také využít citlivost na živly nebo specifický typ poškození – např. ohnivým nepřátelům neublíží led, zatímco duchům nejspíš nenaženete velký strach. Tato strategie funguje i naopak, kdy se časem dostanete při průchodu světem k různým kouskům vybavení, které zvyšují imunitu vaší party proti různým nebezpečím, jako jsou otravy od nepřátel nebo třeba uspávající kouzla.
Ve vaší partě můžete mít maximálně tři postavy najednou, ačkoliv účast Maria je neměnná. Postupným prováděním řetězových kombinací posílených útoků a úspěšných bloků budete nabíjet speciální akci, která je pro každou unikátní kombinaci postav spojená s vlastní animací. Jen zmínka okrajově. Animace lze přeskakovat.
Když člen vaší party dosáhne nové úrovně, celá partička si zahraje krátkou taneční show na podiu a kromě zvýšení statistik můžete vybrat jeden z tří bonusů. Některé náhodné bonusy můžete obdržet i během soubojů, jako například bonusový tah, zvýšenou obranu nebo útok, nebo dokonce možnost zdvojnásobit nebo ztratit zkušenosti, či získané coins.
V tahových soubojích se obvykle pohybujete snadno, ale občas narazíte na speciální varianty standardních nepřátel, zejména během střetů s bossovými postavami. Tyto speciální verze nepřátel nemají sice žádné extra pohyby, ale disponují vyšším množstvím života, silnějšími útoky a odměnou za jejich porážku je žabí mince, což je omezená měna, kterou lze vyměnit za vzácná vylepšení. Toto všechno zní atraktivně, avšak musím přiznat, že tahové souboje se po pár hodinách hraní začaly pro mě stávat repetitivními a bez hlubšího nápadu. A to až do takové míry, že jsem se vyloženě při průchodu herním světem nepřátelům vyhýbal, abych nespadl už po desáté do stejného tahového souboje, a to je to, co tuto hru v mých očích sráží nejvíce. Tahovým soubojům zkrátka chybí hloubka a větší příležitosti ke strategickému a neotřelému uvažování.
Vzácné odměny a části výbavy můžete také najít v utajených truhlách umístěných na obtížně dostupných místech a v různorodých minihrách. Mezi souboji se hra Super Mario RPG představuje spíše jako zjednodušená 3D skákačka s důrazem na dobrodružné prvky. Skákání však v tomto případě nenabízí tak intenzivní zážitek jako například ve hře Super Mario Odyssey (moje oblíbená Mario hra), ačkoliv není ani tak častým prvkem ve hře.
Ony zmíněné skákací části hry, kde se pohybujete po plošinách, jsou po chvilce velice nezáživné, což pro některé může být vzhledem k faktu, že jedná o Mario hru, nečekané. Tato část v rámci modernizace by si rozhodně zasloužila od vývojářů větší pozornost, navíc z pohledu kamery je obtížné odhadnout směr a celkovou perspektivu úrovně. Orientovat se je jednodušší podle stínů, ale ovládání nenabízí možnost skákání s rozběhem a působí celkově poněkud neohrabaně. I přesto lze překousnout nějaké ty drobné nepřesnosti. Abych byl férový, tato hra zkrátka svoji povahou není primárně zaměřena na precizní skákání.
Výtanou novinkou oproti původní hře je například to, že se hra ukládá automaticky, načítání mezi lokacemi je rychlé a orientace v menu, včetně používání léčivých předmětů a třídění inventáře, je elegantnější než v původní verzi, kterou jsem si před i při recenzování tohoto remaku pečlivě nastudoval. Stejně tak není potřeba ztrácet čas hledáním cesty ven z lokace, pokud se náhodou ztratíte – jednoduše se můžete z mapy přesunout na místo, kde jste již byli pomocí fast travel mechaniky.
Po vizuální stránce hra na dnešní poměry výkonu konzole Nintendo Switch vypadá standardně “mariovsky”, barevně a vše, co ve hře vidíte, je poctivým vizuálním přepracováním originálu z roku 1996, za což si vývojáři zasluhují obdiv. Rovněž jsem během hraní nezaznamenal žádné glitche, ani bugy. Co však stojí za další pozornost, je soundtrack, který byl zmodernizován, ale pro pocit nostalgie hra nabízí i soundtrack z původní hry, který jsem preferoval.
ZÁVĚREM
Super Mario RPG je opravdu poctivý remake, který téměř jedna ku jedné odpovídá původní hře. Máme tu ale modernizovaný vizuál a menší nové vychytávky, které ale v roce 2023 nepřináší nic inovativního. Ano, máme zde videoherní klasiku, která nadchne a dá vzpomenout pamětníkům na časy minulé tím nejlepším možným způsobem, ale bohužel pro nově příchozí se bude jednat o často repetitivní záležitost a to díky nepříliš originálnímu a mělkému soubojovému tahovému systému a malému prázdnému hernímu světu, který možná v roce 1996 vyvolal vášně a nadšení, ale na dnešní poměry a videoherní standardy to zkrátka nestačí. Je to tedy remake spíše pro nadšence a fanoušky původního titulu, kde si nejsem zcela jistý, jak dokáže oslovit nově příchozí.
7/10
Datum vydání: 17. listopadu 2023 – Potřebné místo: 6,4 GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment – Česká lokalizace: NE