Undisputed – Recenze
29 října, 2024Sportovních her na různé videoherní platformy je vcelku dost a ať už jde o hokej, fotbal, basketbal nebo americký fotbal, tak by se dalo říct, že každý z těchto sportů má aktuálně svého jediného zástupce. V případě hokeje je to NHL, v případě evropského fotbalu a amerického fotbalu je to zase FC (dříve FIFA), respektive série Madden, vše od společnosti Electronic Arts.
Pokud jde o bojová umění, tak díru to videoherního byznysu udělala až série UFC, se svým MMA. Pokud se ale podíváme na box, pak již vcelku dlouhou dobu jsme na herních konzolích nebo na PC neměli možnost si zahrát kvalitní boxerský titul.
Když se podíváme trochu do historie, tak co se boxu týče, tak asi nejznámější je série Fight Night, která se vždy vyznačovala úžasnou grafikou a skvělými detaily. Tato série vycházela jako Fight Night Round, aby vše zakončila hrou Fight Night Champion. Sérii Fight Night, vycházející tedy původně z her Knockout Kings, jsem měl velmi rád a byl jsem tedy příjemně potěšen, že po letech odmlky je tu další boxerský titul, který by měl potencionální šanci se v roce 2024 stát absolutním králem na poli tohoto sportu. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak hra Undisputed vlastně u mě dopadla.
Jak jsem zmínil výše, hra Undisputed má vše potřebné pro to, aby se stala nekompromisním boxerským králem. Ve vývoji hra byla zhruba 4 roky, jelikož úplně původně byl titul vyvíjen jako eSports Boxing Club. Kolem roku 2022 došlo k přejmenování a do světa byla vpuštěna early access verze Undisputed, na které se po dobu dalších dvou let pracovalo a ladilo a platforma Steam tak mohla poskytnout velice slušný základ k tomu, aby byl titul nadmíru vyladěný před tím, než se dostal do statusu GOLD.
Dále za Undisputed, respektive za vývojářským studiem Steel City Interactive, stojí silný vydavatel v podobně společnosti Deep Silver. Jenom pro dokreslení, jak moc je tento boxerský počin pro sportovní video herní třídu důležitý, tak Undisputed je první boxerskou licencovanou hrou od posledního Fight Night Champion z roku 2011. Titulu byly propůjčeny licence na taková jména, jakými jsou Tyson Fury, Oleksandr Usyk, Roy Jones, Jesse Rodriguez nebo samozřejmě Muhammad Ali a více než 60 dalších. Ale nejde však jen o jména, dokonce boxerské organizace tu mají své oficiální zastoupení v podobě WBC, WBO a IBF.
Hra nabízí režim kariéry, režim rychlé hry a také online ranked možnost hrát proti lidským hráčům. Samozřejmostí je, abyste si osvojili základy v prvotním tutoriálu, než se vydáte boxerskou kariérou dále. Abych byl upřímný, jako první jsem si vybral cestu kariéry.
Undisputed zde nabízí dvě možnosti, buď se rozhodnete pro osobní kariéru jakožto neznámého bojovníka, nebo se můžete ujmout kariéry některého z licencovaných boxerů. Já si tedy vybral vlastní cestu a abych byl upřímný, celkem mě překvapil editor Vaší postavy. Mohl jsem si upravit obličej, vlasy, jejich délku a barvu, ale dokonce jsem měl možnost si v rámci výběru různé stavby těla vybrat i možnost, jak moc bude moje herní svalstvo vidět, jak moc bude vyrýsované a další podobně drobné vychytávky. Samozřejmě jsem si také mohl zvolit styl boxerských rukavic, šortek, bot a tak dále.
Jelikož začínáte úplně od nuly, tak je potřeba, aby Vás Váš první trenér „zkouknul“ a pak zhodnotil, jak na tom jste. Jakmile tento fight proběhne, hra se Vám otevře a je potřeba si vybrat také cutmana a člověka, který se o Vás bude starat. Dále je nutné vybrat si gym, ve kterém budete trénovat. Tím vším Vás hra pomocí dialogových oken provede.
Tady bych se asi chvilku zastavil. Abych byl upřímný, asi mi ne zcela tento způsob vyhovoval. V jednu chvíli jsem měl pocit, že jenom čtu, co a jak mám dělat, aniž by hra daný text doplnila o nějaká krátká videa. Ne že bych si neuměl přečíst statistiky dostupných trenérů a podle toho si je vybrat, ale hra nabízí i reálnou simulaci před zápasového období, tedy několika týdnů, kdy by hráč měl správně trénovat, promovat se a také odpočívat. A popravdě, na tuto možnost odrážející realitu, jsem v minulosti nenarazil. Hra tak pracuje s únavou, přetrénováním, ukazuje Vám, zda nemáte nadváhu nebo zda jste v požadovaném zápasovém limitu, či zda máte dostatek energie. Je to velmi příjemné osvěžení, které mě ale na druhou stranu začalo po několika zápasech pěkně štvát. Přišlo mi, že hra ubírala v rámci tréninku až moc energie a dávala velmi málo do statistik pro natrénování jednotlivých atributů (síla, obrana, výdrž…).
Jelikož hra nabízí zhruba pět desítek těchto atributů, tak jsem kolikrát nechtěl, aby za mě trénoval počítač. Chtěl jsem si různé technické dovednosti zlepšovat v posilovně já sám. Zlepšovat si pravý hák nebo jab. Pracovat na fyzičce nebo na rychlosti. To by byla úplná pecka, pokud by si vývojáři trochu více s tímto mechanismem vyhráli.
Hlavní nevýhodou toho, že za Vás trénuje počítač je to, že máte pouze dvě možnosti na rozhodnutí, co se v posilovně bude dít. Buď si vyberete možnost, že si budete hlídat váhu a nebo to, že budete více trénovat. A nemálo se mi stávalo to, že jsem do zápasu šel neodpočinutý nebo jsem zase naopak neměl natrénováno. Je mi jasné, že vše vychází z reálného života zápasníků a váha hraje v tomto odvětví velkou roli, ale v rámci Undisputed tak, jak je hra nastavená, je tento atribut vyloženě otravný, zvláště když nemáte možnost ani jak ho ovlivnit, jelikož jak jsem zmínil výše, hra pracuje s energií, tréninkem, ale už ne se skladbou jídelníčku.
Undisputed také samozřejmě pracuje s něčím, čemu se říká Váš marketingový obraz, nebo sláva chcete-li. V rámci defaultního nastavení máte čtyři týdny na vyladění formy, odpočinek a na promo. To je samozřejmě málo, takže do hry vstupuje také vyjednávání, kdy nemusíte souhlasit s navrhovanou smlouvou a máte možnost si říct o vyšší peníze, o delší čas na přípravu, také hra nabízí možnost upravit to, kde se fight bude konat a jak moc bude v médiích tento zápas promovaný. To mě velice potěšilo a opravdu tyto detaily oceňuji. Díky tomu, že tak budete mít delší čas na přípravu, tak se můžete místo trénování věnovat právě svým fans. Každý z těchto aspektů Vám vezme jeden týden času, takže pokud máte do zápasu 5 týdnů, tak jeden týden Vám sebere trénink, jeden týden odpočinek, jeden týden opět trénink, jeden týden váha a jeden týden mediální povinnosti a pak zjistíte, že zápas klepe na dveře a Vy jste prakticky nic nestihli. Tohle by do budoucna dle mého chtělo vyladit.
Pojďme se nyní na chvilku zastavit u grafické stránky hry. Undisputed na mě totiž působí tak, jako by byl stále v režimu předběžného přístupu. Některé detaily jsou pěkné, zvláště pak animace obličejů jednotlivých boxerů, ale celkově je hra v tomto ohledu nedotažená. V porovnání například s posledními ročníky Fight Night série vychází dle mého kolikrát Undisputed jako poražený. Chybějící deformace obličeje, popřípadě rány po těle, chybějící krev, pot a vše okolo těchto tělesných tekutin tak nechává v člověku pocit, že hra je místy prázdná a bez atmosféry. Hranaté objekty snad ani zmiňovat nebudu.
Celkovému pocitu však nepomáhá ani okolí ringu. Samozřejmě jako nováček začínáte v zapadlých hospodách a barech, abyste pak bojovali ve slavných halách a sportovních palácích, ale že by to v rámci rachotu byl nějaký rozdíl, to bohužel ne. A přitom je ve hře tak skvělý set tracků, díky kterým jsem kolikrát jen to menu nechal zapnuté a dokonce se přiznám, že Undisputed je jedna za mála her, u které jsem si na YouTube Music vyhledal její soundtrack list. Ale to aby si vývojáři dali lepší práci se zvukem během samotného zápasu, to bohužel ne.
Atmosféře tak nepomáhá ani dle mého nevyvážená obtížnost. Na střední a nižší nastavení je hra lehká a zápasy budete ukončovat pomocí KO do druhého kola a to i tehdy, kdy zápasíte jako nováček v rámci své začínající boxerské kariéry. S již přednastavenými profesionálními boxery budete duely ukončovat ještě dříve. Pokud zvolíte režim obtížnosti na vyšší než střední, budete zase v začátcích biti jako žito a pokud se budete řadit mezi sváteční hráče, může to pak být problém. Mě by to nevadilo, naopak by mě hra nutila pustit si trénink a cvičit jednotlivé údery a pohyby v posilovně, kdyby tu však taková možnost byla. Ale tohle je obecně problém sportovních her. Při prvním spuštění bych tedy doporučil rovnou hru nechat zapnutou na střední obtížnost a po pár zápasech si ji přehodit o jednu výš, abyste cítili i určitý progress, nejenom v rámci virtuální postavy, ale taky Vás samotných.
Kompetitivní stránka hry je pak odlišný případ, jelikož tady využijete zkušenosti z kariéry a nebo z Vámi hraných offline zápasů. Zde více než kde jinde platí, že hrajete to, co Vám soupeř dovolí a tak jsem byl kolikrát svědkem, že společná klání se změnila v jeden velký festival těch nejtvrdších úderů, namísto alespoň trochu reálného boxu. K dobru hře dávám to, že nebyl sebemenší problém se do online zápasu připojit a také to, že připojení bylo stabilní a hra nelagovala.
ZÁVĚREM
Pokud se mne ptáte, zda bych hru doporučil, pak nemám problém říct, že ano. Neduhy, které mi na hře nejvíce vadily nejsou nějaké chyby, které by nešly v budoucnu patchem nebo updatem opravit. Třeba ona zmíněná nevyvážená obtížnost nebo nepoměr statistik v rámci tréninku, to jsou přesně aspekty hry, na kterých když vývojáři zapracují, tak půjdou krásně patchem opravit. Jestli hledáte alternativu nebo spíše osvěžení v bojových sportech oproti UFC, tak Undisputed by Vás mohlo potěšit. Myslím si, že to úplně nebude hra na víkendovku s kamarády, na to je tu asi série Mortal Kombat, ale pokud jste fandové tohoto sportu, tak na dlouhé zimní večery po tom, co přijdete domů z gymu, tak si myslím, že Undisputed je vhodným kandidátem. Licence jednotlivých boxerů a organizací pak celému titulu dělají jen dobré jméno a moc bych si přál, aby hra uspěla i na poli hráčské veřejnosti.
7/10
Datum vydání: 11. října 2024 – Potřebné místo: 40GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE