Call of Duty: Modern Warfare III – Recenze
3 prosince, 2023Herní série Call of Duty je tu s námi dvacet let. Na videoherním poli se jedná o veterána, kterého pamatují již dvě hráčské generace. A je potřeba říct, že není tolik titulů, které by oslovily takovou obrovskou masu lidí, jako právě série původem od vývojářů z Infinity Ward. Za těch dvacet let ušlo, ač se to nezdá, CoD velký kus cesty. Od druhoválečné akce, přes konspirativní vyprávění příběhů z Bílého domu, až po moderní bojiště. Díky této sérii jsme se tak mohli vypravit do Normandie, Vietnamu, či států na Blízkém východě a dokonce i do vesmíru.
Pokud jsem výše zmínil, že je velmi málo herních pokračování, na kterých by vyrostly dvě generace hráčů a hráček, tak co se týče konstantních prodejů, čítajících desítky milionů prodaných kusů na každý díl, tak se bavíme tak o procentu ze všech zajetých ság. Call of Duty také už není pouze vývojářské studio Infinity Ward. Počet lidí a hlavně studií se rapidně rozrostl. Nyní se již bavíme o nějakých 10 studiích, mezi které patří Infinity Ward, Treyarch, Sledgehammer Games nebo třeba Raven Software. Zkrátka, ač jedni tuto značku milují a druzí zatracují, nedá se jí upřít velký dopad na celý videoherní trh a to nejen na území Severní Ameriky a Evropy, ale také dále na východ. Já jsem s touto značkou úzce spojen již od dob prvního dílu. Výpravné a emotivní scény, kterým v jiných hrách nyní nikdo neřekne jinak, než á la Call of Duty, mě pohltily natolik, že jsem hru kupoval vždy v den vydání (dříve nebylo obvyklé si hru stáhnout před vydáním a případně jí za nějaký malý obnos hrát).
Hrál jsem všechny díly a vždy jsem, ač to někomu může připadat trapné, kupoval každý díl HLAVNĚ kvůli singleplayerové části. Ano, byly doby kdy i Call of Duty mělo deseti hodinovou kampaň. A stejně tak, jako Cpt. Price, tak i já jsem zestárnul, CoD se změnilo a nyní hlavní náplní tohoto blockbusteru je hra pro více hráčů. A musím se Vám tu přiznat, že jsem o pár řádků výše nemluvil pravdu. Jediným dílem, který jsem nehrál, byl ten předchozí, tedy nové pojetí podtitulu Modern Warfare II. A nevím, zda podle reakcí ostatních kolegů herních novinářů a různých YouTube kanálů, je to dobře nebo ne. Ale říkám to zde narovinu, protože možná jste na tento článek kliknuli již s tím vědomím, že Call of Duty: Modern Warfare III rovná se pouze „hejt“, špína a odpad. Pojďte se tedy, prosím, začíst do řádků níže a říct si, zda poslední díl překonal nebo totálně pohřbil má očekávání.
Call of Duty nebylo nikdy, a v posledních letech zvlášť, nějak levnou hrou a už vůbec ne hrou, u které by za rok spadla cena o 75%. Pokud se podíváte na internetové obchody, tak v sekci nových kusů se bude hra Modern Warfare II prodávat o sto až dvě stě korun níž jak aktuální díl. A pokud něco stojí necelé dva tisíce v základní verzi, tak je pochopitelné, že hráči chtějí co nejvíce obsahu. Tím se MWIII neliší od jiných CoD her. Hra je tak tvořená ze tří částí a to ze hry pro jednoho hráče, multiplayeru a Zombie módu. A samozřejmostí je také cross-genre mód Warzone, ale to je nyní jiné téma.
Hra pro jednoho hráče je ve světě CoD velmi ošemetné téma. Spousta hráčů se mezi sebou hádá, respektive dohaduje, na jakou obtížnost kampaň hrají a jak dlouho jim projití celé hry trvá. Můj názor je ten, že v rámci série Call of Duty, tedy hlavně u těch posledních dílů, by každý zkušený hráč měl začínat hrát na obtížnost Hardened. A hned Vám vysvětlím proč. Herní doba je u posledních CoD dílů mnohem kratší, než u jiných singleplayerových her, o tom nemá cenu debatovat. Jenže CoD obvykle bývá naskriptovaným spektáklem, který se dá kolikrát velmi jednoduše rozbít tím, že hráč na lehkou či střední obtížnost stále běží dopředu, jelikož je prakticky nesmrtelný a tím pak celé to naskriptované divadlo velmi jednoduše rozbije.
Ano, hanba vývojářům, za to, že lze takto jednoduše jejich výtvor zničit. Ale pojďme se vrátit k tomu, proč o tomto problému mluvím. Za mě jednoduše není pravda, že při standardním průchodu hrou, můžete celou kampaň dohrát za 3-4 hodiny. To, že jsem ji dohrál za 6 hodin, tak ano, shame on you Sledgehammer Games. Také bych rád upozornil, že těch šest hodin nebylo způsobeno mým neumětelstvím nebo tím, že jsem kvůli Hardened obtížnosti stále umíral, vůbec ne, a nehledě na to, že v této hře ta obtížnost je jedna z těch nejlehčích Hardened obtížností v rámci celé CoD ságy. Záleží totiž na stylu, jaký si zvolíte.
Nedělám si iluze, že jste již neviděli a neslyšeli, nebo že jste nečetli jiné recenze od jiných herních médií, ať už tuzemských nebo zahraničních. Předpokládám, že všude jste zaznamenali slovní spojení „open combat missions“. Ano, mohu potvrdit, že letošní Modern Warfare III je takovým hybridem mezi lineární a jakousi sandbox open world kampaní. Ale abych trochu zchladil emoce na všech stranách barikád, tak ač je to něco, co mi do stylu, jakým se celá série profiluje, nezapadá, tak se nejedná o žádné drama. Otevřených misí není tolik a kromě prvních dvou, které jsou zrovna na začátku hry a bohužel nejsou vyloženě cool, jsou ostatní otevřené mise moc fajn a i bych řekl, že jsou celkem dobře zasazené mezi ony klasické průchody. Ale na rovinu říkám, že ač ty mise jsou fajn, tak bych je rád v dalším CoD neviděl a za tím si stojím. Jednoduše pro to, že mi k této sérií nepasují, ale snažím se mít otevřenou mysl a hned všechno nehanit.
Kampaň jako taková je klasicky béčkově moc fajn. Jedná se o pokračování minulého Modern Warfare II a prakticky se jedná o nové uchopení celé odnože Modern Warfare. Ti, kteří jsou obeznámeni s příběhem, tak nebudou překvapeni, že zde vystupují typické CoD postavy, jako kapitán Price, MacTavish aka Soap nebo můj oblíbený Ghost. Ve všech herních médiích proběhly spekulace, že MWIII bylo původně koncipováno jako datadisk k MWII a i když to autoři kolikrát vyvraceli, tak i na mě to celé působí tak, že se nejedná od začátku o ten velký nový díl CoD, ale o jakési rozšíření. A hanba těm, kdo rozhodli, že MW III půjde ven za plnou cenu.
Nicméně, pokud mám začít dabingem, tak tady opět musím smeknout klobouk. Postavy jsou skvěle nadabované a nejvíc mě baví cpt. Price s MacTavishem. Správný anglický přízvuk, hrubý hlas, který ke každé postavě skvěle padne. A jestli mě něco posadilo na zadek, tak to jsou cutscény. Tyhle filmečky zkrátka nemají chybu a málokteré studio dělá tak úžasné scény. Graficky jsou dokonalé, dokonce jsem si po dohrání kampaně pustil jenom je a to dělám minimálně. V rámci hraní hlavního příběhu mě překvapilo, že MW III zjevně ubralo na vyloženě spektakulárních výbuších a honičkách a vlastně všech takovýchto dramaticky akčních scénách. A vlastně to bylo fajn a nijak mi to nevadilo. Samozřejmě, že tu došlo na mise, které známe i z ostatních dílů, tedy na to, že tu letíte v letadle typu AC130 Gunship a kryjete záda kolegům na bojišti, tu máte doprovodit rukojmího, pak následuje tichá akce a snad jediné, co v letošním dílu chybí je typická sniperská mise.
Ano v Modern Warfare III opět nenajdete něco, co v jiných dílech nebylo, tedy kromě výše zmíněných open combat missions, ale ruku na srdce, chtěli bychom něco jiného? Nehledě na to, celou kampaň jsem dohrál jedním dechem a to ne z důvodu její časové délky. Zkrátka jsem si užíval skvělý gunplay, který dle mého má konkurenci snad pouze ve hrách Destiny a HALO. Těšil jsem se ze skvělého in-game grafického zpracování a ze stabilních FPS. Asi je zbytečné, abych se tu nějak vypisoval nad arzenálem, které MW III nabízí, jelikož nic vyloženě speciálního mi nepadlo do oka. Snad jenom to, že by už autoři konečně mohli používat pravé názvy zbraní, ale to se netýká pouze CoD a také to není téma, které bych zde rád rozebíral.
Zvukový podkres je opět skvělý a ty peníze, které do celé série jdou, jsou vidět, respektive slyšet. Závěr celé hry pro jednoho hráče je takový jaký je. Autoři si nahráli na další díl, to určitě není nic, co by někoho překvapilo. Samozřejmě někoho možná znovu rozesmutní AI nepřátel, která zkrátka je, jaká je. Jsou situace, kdy si řeknete, že protivník skvěle zareagoval a jsou situace, kdy si říkáte, co se to sakra děje. Nicméně, v letošním CoD se Vás protivníci nesnaží přejet kvantitou. Ale žádný simulátor od této hry stále nečekejte.
Abych se ještě pár větami zmínil o otevřených misích, tak ve hře jich je skutečně pár. Jejich výhodou je to, že si můžete zvolit postup, jakým se vydáte. Po dané lokaci jsou vždy rozházené bedny s vybavením, municí, zbraněmi a různými gadgety. Také můžete během nich změnit loadout. Podobný styl jste mohli vidět ve hře Battlefield 1, nicméně mám pocit, že v CoD to celé funguje lépe a to hlavně z toho důvodu, že tyto mise netvoří celou hru, tak jako to bylo právě u titulu od DICE. Zároveň ale musím podotknout, že jedním z prvních moderních inovátorů změny zajetého skriptovacího stylu na „otevřené“ bojiště byl Medal of Honor: Airborne, který snad fungoval ještě lépe.
Multiplayer. Ano, již dlouhou dobu srdce série. I když mám pocit, že úplně stejně jako konkurent na poli arkádového hraní Battlefield, se poslední dobou tak trochu hledá. Stejně jako Bfko v Conquestu a režimu Rush, má CoD svoji stálou základnu v rámci režimu Team Deathmatch a posledních pár let i Ground War možná ještě v Kill Confirmed. Nicméně nejenom tyto tři režimy MW III nabízí. Je jím samozřejmě i Domination, na který tu tak trochu narážím, jelikož dle mého se jedná o upadající herní styl, který se vývojáři snaží nakopnout jinými, avšak značně ne dobře postavenými herními módy.
Máme tu tak HardPoint, kdy bod, který má být dobyt jedním či druhým týmem se dynamicky přemisťuje na mapě. Invasion, což bych klasifikoval jako takový velký Team Deatmatch pro 20 vs 20 lidí, který je doplněný o AI postavy. Dalším módem je pak Cutthroat, ve kterém máte jediný život. Jedná se o mód 3 vs 3, kdy úkolem je buď zpacifikovat nepřítele nebo zajistit nepřátelskou vlajku. Samozřejmostí je pak Search and Destroy a také Free for All mód, který ale hraji spíše jen na oddych. Z těchto vyjmenovaných módů si tedy rád zahraji Free for All, ale zbytek mě moc neláká.
Je vidět, že se vývojáři asi nejvíce soustředí na prvně zmiňované, tedy Team Deathmatch, Ground War a Killed Confirmed, nebo to tak na mě alespoň působí a nebo je zkrátka možné, že ostatní módy se mi nedostaly pod kůži. Stejně tak jako mód s názvem War, kde máte z bodu A dostat objekt do bodu B, v tomto případě tank a nepřátelský tým se Vám v tom snaží co nejvíce zabránit. Asi si dokážete představit, jaký chaos kolikrát nastává, pokud víte, jak rychle se v CoD umírá. Kolikrát to jsou doslova jatka a i když jsem hrál dobré hry, které jsem si kolikrát fakt užil, tak nějakým extra způsobem mě tento mód k srdci nepřirostl.
Nicméně, je nesmírná škoda, že v případě hry pro více hráčů narazíte pouze na předělané mapy. A ne, nenechám se uchlácholit staronovým Afghanem nebo Terminalem, což jsou mé nejoblíbenější mapy z původních Modern Warfare. Samozřejmě i v rámci MP vypadá MW III skvěle a hraje se perfektně. Ale nic nového, oproti minulým dílům nepřináší. Hromada zbraní, gadgetů, možností úprav Vaší zbraně, to vše už tu bylo a na počet dílů, které vývojáři pod značkou CoD stihli vyprodukovat, to tak trochu bereme jako standard. Pokud každý rok řešíte, zda hra bude podporovat kill streaks nebo score streaks, tak MW III Vám dám možnost výběru.
Trochu nemile mne překvapila ne moc zrovna intuitivně udělaná Season Pass mapa, ve které jsem se tedy skoro vůbec neorientoval. Centrální hub, respektive HQ, jak tomu vývojáři říkají, je vcelku přehledný a nabízí všechny důležité aktivity. I když bych úplně v pohodě bez těchto, pro mě zbytečných, stránek nebo featurek mohl úplně v klidu existovat.
Co se týče bugů, tak v rámci multiplayeru od prvního dne byly určité, ne moc příjemné chyby, které však postihnou spoustu velkých titulů a tím nechci autory nijak obhajovat. Na druhou stranu je fakt, že fix přišel celkem rychle. Největším bugem, na který si spousta hráčů shodně shoduje, je bug s operátorským kostýtem á la Groot, kdy daný operátor je opravdu hůře vidět. Tento oblek byl však již dočasně stažený a autoři pracují na jeho úpravě. Ani nevím, jestli mám zmiňovat chování zbraní, jelikož se jedná o Call of Duty, takže žádný ARMA style simulátor nečekejte, ale je fakt, že s každou zbraní, kterou jsem držel v ruce, se mi hrálo skvěle. Jestli jsou opravdu CoD vývojáři v něčem dobří, pak je to zkrátka gameplay. Ten bez debaty na poli her hraje prim. Vyhledání hry, matchmaking, napojení, loading, spuštění hry, to vše zde jako pokaždé funguje na jedničku, což se mi u CoD neskutečně líbí a zrovna toto jsem této sérii vždy záviděl.
Zombie mode. Podle mě v poslední době více a více populárnější, jak klasický multiplayer. V rámci Modern Warfare III je však pro mě zklamáním. Těšil jsem se na nové hordy nepřátel, bohužel z tohoto módu vypadl klasický Zombie režim hraný na kola, tedy postaven na „Round base“ základu. Nově jsou „zombíci“ přesunutí na Warzone open world mapu. To mě neskutečně zklamalo. Bohužel musím věřit tomu, že i ostatní hráči to dali vývojářům najevo a ti tak připraví do budoucna klasický režim na kola. Ale i tak se na to pojďme mrknout. Do hry se můžete připojit jako samostatný jedinec nebo jako družstvo. Na rozlehlé mapě, která je rozdělena do tří sektorů dle obtížnosti, jsou rozeseté úkoly, které plníte. I když zde narazíte na světem plahočící se monstra, tak ty pravé nervy začínají se spuštěním jednotlivých úkolů, protože v rámci nich se spustí příval nepřátel. A tady mě celkem zklamalo vybalancování celého Zombie režimu.
CoD totiž do velké míry hraji sám, takže se připojuji jako sólo hráč, aniž bych se dával k někomu do skupiny. Jakmile vezmu nějaký úkol, byť v první (nejjednodušší) zóně, tak musím říct, že ustřílet všechny nepřátele je celkem fuška. A pokud se do akce přiženou AI vojáci, jejichž kulky Vám dávají hodně reálný damage, tak je hodně vysoká pravděpodobnost, že ke splnění mise nedojde. Za mě je to neskutečná škoda, protože ve starém režimu ve stylu hordy jsem byl schopen velmi dlouho sám přežít a měl jsem tak pocit, že postupně zvyšuji a zvyšuji svou laťku, kdežto nyní mi takový pocit chybí. A vůbec, i když se připojíte k náhodnému družstvu, tak komunikace je velmi obtížná, jelikož mapa je dost rozlehlá a těch úkolů je zde spoustu. Asi jsem staromódní, ale noví Zombíci mi zkrátka k srdci moc dobře nepřirostli. Nicméně věřím, že pokud máte kamarády, s kterými pravidelně hrajete, tak se zábava zase posune úplně někam jinam. Chápu, že autoři chtěli přijít s něčím novým a vůbec si asi nedělám iluze, že tento zombie mód se hrát nebude. Jen jak říkám, je škoda, že ven nešly oba dva modely, kde by si každý vybral to, co ho baví.
ZÁVĚREM
Letošní Call of Duty prakticky nepřináší nic nového, je však otázkou, co kdo od této hry očekává. Stejně tak, jako každý rok kupují nadšení hráči sportovní tituly NHL a FIFA a „obyčejní“ hráči nad nimi mávnou rukou, tak jsem skálopevně přesvědčený, že v podobě Call of Duty: Modern Warfare III to bude stejné. Letošní titul opět nabízí bezkonkurenční gameplay, live service věci, oblíbené mapy pro více hráčů a pro mě zajímavou kampaň. Ač jako do morku kostí zarytý Battlefield hráč musím uznat, že zkrátka některé věci CoD dělá lépe. Rychlé připojování do her, široký výběr zbraní spolu s jejich úpravami, zábavné kill streaks (score streaks) a svižné hraní zkrátka neomrzí a to všechno tu najdete. Pro zaryté fandy zřejmě povinná koupě, pro nováčky se jedná o must have titul, pokud hledají mnou výše zmíněné věci. Běžní hráči, kteří hrají různé tituly zřejmě day one edici nepořídí, ale byla by škoda tento díl v budoucnu opomenout, i když chápu, že ti, kteří CoD kupují hlavně kvůli kampani, můžou být lehce zklamáni. Ještě jenom doplním, že recenzovat jednotlivé díly z tak dlouhé série je náročné, respektive jejich přístup k nim se může od každého recenzenta lišit. Jak jedna generace hráčů odrůstá a druhá dorůstá, tak je velký rozdíl v hodnocení. Pro nováčka věřím, že daný titul bude pomalu devítkovou hrou, ale pro ostříleného hráče se může jednat z hlediska novinek o průměrnou hru. Nicméně, pokud jste vynechali loňský ročník, tak letošní Vánoce by pod stromečkem mělo Modern Warfrafe III ležet.
7/10
Datum vydání: 10. listopadu 2023 – Potřebné místo: 150 GB
Distributor ČR: Playman.cz – Česká lokalizace: NE