Do nitra pekla – Historie série Diablo

Do nitra pekla – Historie série Diablo

17 června, 2020 0 Od Adam Král

Diablo patří bezesporu mezi nejlepší hry 21.století.Blizzard tehdy vytvořil strop pro žánr hack-n-slash rpg a dal tak vzniku tzv. „diablovek“. Hra sklidila obrovský úspěch a my vás nyní provedeme kompletní historií okolo všech dílů a zaspekulujeme si i nad těmi chystanými.

Krátké shrnutí vývoje

Roku 1993 se skupinka, do které patřil Max Schaefer, Erich Schaefer a David Brevik, rozhodla vytvářet hry. Založili tedy studio Condor. Jednou z jejich prvních prací byla bojová videohra s tématikou DC superhrdinů. Bohužel, licenci dostala i další studia mezi která patřila i Silicon and Synapse. To se nelíbilo ani jim, ani Condoru a proto vznikla spolupráce. Tyto dvě studia začala spolupracovat, spojila se a následně se přejmenovala na nám známý Blizzard Entertainment. Samotné studio Condor bylo odnoží Blizzardu a dostalo název Blizzard North.

Diablo mělo být původně tahovým RPG a mohl bych říct, že vzniklo předěláním hry XCOM ze sci-fi strategie do fantasy rpg. Na počátku vývoje ale Blizzard začal mít požadavky. Například, aby hra byla multiplayerová, anebo to podstatnější, aby nebyla tahová, ale real-time. Ve studiu byli proti, protože „tahovky“ milovali. Nicméně lidí s tímto názorem nebylo dostatek a tak začalo vznikat RTS Point and Click akční RPG.

První Diablo a jeho datadisk

Nakonec Diablo skutečně vyšlo a sbíralo skvělá hodnocení. Následně se začalo pracovat na datadisku. Ovšem, zde nastal velký problém. Blizzard Entertainment nechtěl v expanzi prvního Diabla pokračovat, naopak začal pracovat na dalším dílu. Tak se k tvorbě dodatku Hellfire dostalo studio Synergistic, které pracovalo pod firmou Sierra.

Blizzardu se pochopitelně nelíbila myšlenka, že na datadisku pracuje jiné studio. Bohužel, jak je, tak Sierru, vlastnila společnost CUC, která celou situaci viděla jinak. Proto se začalo na expanzi přeci jen pracovat. Synergistic se však musel vyrovnat s celou řadou požadavků ze strany Blizzardu: expanze nesměla obsahovat nové prvky z druhého dílu, podobné levely a implementace multiplayeru přes Battle.net byla předem zapovězena pro případ, že by Hellfire nebyl dobrý nebo, pokud by se stal doslova propadákem. Studio by s tím nemělo nic společného. Avšak obavy byly zbytečné. Hellfire přinesl mnohá zlepšení. Například pohyb ve městě se zrychlil a potěšil také auto-healing v něm.

To by ale nebyl Blizzard, kdyby přeci jen neměl nějaký problém. Chtěli totiž odstranit nudné mise, společně s dnes již legendární kraví misí. Synergistic ale mise nadále ponechali zakódované v souboru, který pojmenovali storm.dll.

To ale pro studio Synergistic představovalo problém, protože Blizzard se o skrytém neschváleném obsahu hry dozvěděl a vyhrožoval tím, že všichni, kdo se podíleli na Hellfiru, v herním průmyslu končí. Sierra byla donucena zavřít několik poboček, a vyhodit desítky zaměstnanců.

Diablo 2 a Pán destrukce

Na hře Diablo II se začalo pracovat 4 měsíce po vydání prvního dílu. Hra měla být vydána roku 1999, ovšem jak to tak bývá, vývoj šel velmi pomalu. V důsledku zpoždění vývojáři pracovali rok a půl před vydáním až 16 hodin denně,doslova každý den. Nakonec David Brevik kontaktoval Blizzard s tím, že potřebují více času. Proto byla hra místo roku 1999 vydána až v červnu 2000. Hra stejně jako její předchůdce sklízela obří úspěch a hned po vydání se tak začalo dělat na expanzi.

Hotový dodatek ale zažil kontroverzi. Lord of Destruction byl vydán ve stejnou dobu jako patch 1.07, který zvýšil obtížnost hry, díky čemuž se hra nedala dohrát. Hráči to vnímali jako obrovský nátlak, aby si zakoupili dodatek, přičemž šlo jen o shodu nešťastných náhod, či rozhodnutí.

Nepovedené „Diablo 3“

Bohužel, tento díl nikdy nespatřil světlo světa. Na hře se začalo pracovat chvilku po vydání dvojky. Mělo jít o 3D MMO RPG s příběhem, jenž se měl přesunout do nebe napadlého peklem. Prý se mělo moci přepínat mezi pekelnou „destruktivní“ a nebeskou „přírodní“ silou itemů. Vývoj hry pokračoval do roku 2003, kdy z firmy odešli tři původní zakladatelé. To pro Blizzard byla strašná rána, a odcházet začalo čím dál více důležitých vývojářů. Ze hry nakonec nezbylo nic.

To skutečné Diablo III

Na projektu se začalo pracovat pod názvem „Project Hydra“. Hra byla oznámena v roce 2008 a vydána byla po dlouhých jedenácti letech od druhého dílu, v roce 2012. Recenzenti hru hodnotili na výbornou, skalní fanoušci série jejich nadšení nesdíleli. Kritizovali barevnost hry, předchozí díly byly přece jenom o trochu temnější. Ještě více se hráčům nelíbil fakt, že museli být připojeni k internetu po celou dobu hraní, i během singleplayeru. Ze začátku servery padaly, protože nápor hráčů byl na Blizzard moc. Hra si ale i přes tuto kritiku od fanoušků udržela více než dobré prodeje, které následně vystřelilo do výšin ještě vydání konzolových verzí. Ty k překvapení majitelů PC, již neustálé připojení k internetu nevyžadovaly a dokonce obsahovaly i nějakou tu featurku navíc. Split-screen na jedné konzoli byl jen takovou pomyslnou třešínkou.

Oznámení Diablo Immortal 

A nyní tu máme začátek asi nejhoršího roku pro Blizzard. Psal se rok 2018 a kolem Diabla panovala spousta spekulací. Recenzenti chtěli nové Diablo, fanoušci chtěli nové Diablo, a tak se jejich naděje upírali k Blizzconu, který měl být nedaleko. Když na pódium přišel Wyatt Cheng, všichni v duchu zajásali. Nadšení se ztrojnásobilo když oznámil, že chystají novou diablovku. Bohužel, hned opadlo poté, co řekl, že bude na mobilní zařízení. Když došlo na otázky fanoušků, Wyatta dokonce vypískali a Blizzard si celou situaci do dnes za rámeček nedá.

Největší kontroverze roku 2018

Pamatujete si ještě jak jsem říkal „A nyní tu máme začátek asi nejhoršího roku pro Blizzard.“? Tak vypískání bylo jenom začátkem. Asi kolem vás předloni prolítla obrovská vlna nevole směrem k Blizzardu, který vytvořil i karetní hru HeartStone. Právě zmíněná hra se hrála na turnaji, když došlo na to, že jeden z týmů zvedl transparent „Free Hong Kong, Boycott Blizz“. To bylo bráno jako podpora protestům, načež se produkce raději rozhodla přepnout na jinou kameru. Tím nám to ale teprve začíná.

Hráč Blitzchung, který po svém zápase (znovu v Heartstonu), ještě k tomu při oficiálním livestreamu,  vůči Blizzardu vyjádřil podporu demonstrantům. Na tváři měl navíc plynovou masku, která se po policejních zásazích a rozehnání demonstrantů slzným plynem stala symbolem protestů. Blizzard Blitzchungovi okamžitě udělil ban na jeden rok a to právě za podporu protestů, a z minuty na minutu dostal, pravděpodobně doživotní, zákaz i na turnajích. Spolupráce byla ukončena také s dvojicí moderátorů,kteří ale za nic nemohli.

Blizzard se opírá o pravidla turnaje a bod, podle kterého hráč nesmí jednat tak, aby „vyvolal pobouření části veřejnosti, či jinak poškodil image Blizzardu“. Blitzchung ale udělal pravý opak. Naopak vyjádřil podporu demonstrujícím proti tamnímu režimu, což je pro Čínu nepřípustné. Blizzard poté vydal prohlášení, že odsuzuje „šíření soukromých politických názorů“, k čemuž přidal větu „Budeme vždy respektovat a chránit čest naší země“. Samozřejmě, Blizzard je americká společnost, ovšem investory má v Číně. Není tedy jasné, jakou zemi mysleli.

Diablo IV

A máme tu rok 2019 – Blizzard si prošel od toho minulého pěkným peklem a také solidní restruktualizací ze strany svého majoritního společníka v podobě Activision. Společnost si za posledních dvanáct měsíců příliš popularity nezískala. Aby si reputaci trochu napravili, museli přijít s nějakým WOW momentem. A to se nakonec stalo. Loni se uskutečnil další Blizzcon a kromě oznámení velmi kladně přijatých updatů a pokračováním k dalším ze svých her, konečně oznámili i čtvrtý (plnohodnotný) díl série Diablo.

V tuto chvíli známe 3 z 5 dostupných hratelných tříd, které se ve čtvrtém Diablu objeví a tedy Barbara, Čarodějku a Druida. Třídy by měli mít stejné schopnosti jako v minulých dílech. Dále bychom měli dostat možnost jezdit na koni, což poskytne rychlejší dopravu po herním světě. Půjde o velký, pohromadě držící open-world, který by tak už neměl být rozdělen na jednotlivé akty jako tomu bylo v případě Diablo 3. Jeho jednotlivé úseky mají být podle tvůrců desetkrát až dvacetkrát rozsáhlejší než v předchozích dílech. Dále by se měli vrátit PvP zápasy, či také talentové stromy. Datum vydání bohužel neznáme, ale snad se jej během letošního roku konečně dočkáme.

Propluli jsme herní historií jedné z nejlepších hack-n-slash rpg sérií všech dob. Pokud se vám článek líbil, budeme rádi, když se k němu vyjádřete v komentářích!

Autor: Adam Král