F1 2021 – Recenze

F1 2021 – Recenze

22 července, 2021 1 Od Jiří Hora

Herní společnost Electronic Arts udělala dost možná jeden z nejlepších nákupů posledních let, tedy co se týká její divize EA Sports. Tomuto hernímu gigantu se totiž podařil nákup britské herní společnosti Codemasters, která rok předtím sama nakupovala a to konkrétně britské studio Slightly Mad Studios, které EA tímto získala také. EA tak nyní může s klidným srdcem obnovit sérii Need for Speed: Shift, kdyby chtěla. Codemasters tak tedy nyní spadají právě pod divizi EA Sports, která tímto získala také dvě velké oficiální licence, tedy Formula 1 a Formula 2, a od příštího roku také WRC – FIA World Rally Championship.

Zaměřme se ale na sérii F1, která se nyní dočkala nového ročníku s názvem F1 2021. Tento titul již vychází pod EA Sports, přičemž se tak licence po dvou dekádách vrací k Electronic Arts, kteří do vývoje samozřejmě přisypali nějaký ten peníz. Jestli je to znát? Jistě. Do vývoje tohoto ročníku to sice nemohlo tolik promluvit, ale jistě tam jistá injekce prostředků znát je, ale o tom, jaká hra je, se rozpovídám v následujících odstavcích, jelikož F1 2021 toho slibovala skutečně hodně.

Od roku 2017 jsem hrál prakticky každý díl této série a s nadšením pozoroval její progres, kdy ten nejzřetelnější přišel s mezigeneračními konzolemi, které umožnily značně vylepšit vizuální zážitek ze hry. Nyní jsme se dostali opět do bodu, kdy tu máme nová zařízení, tedy konzole nové generace, a mě tedy velmi zajímal zejména technický aspekt hry. Její vizuální stránka a další různé detaily, což se ostatně v tomto směru týká také jízdního a fyzikálního modelu. Jediné z čeho mám do budoucna strach je to, že EA bude Codies nutit do využívání Frostbite Enginu, což by v tomto směru nejspíše nedělalo úplnou dobrotu. Každopádně aktuální ročník F1 běží na interním, opět značně upraveném EGO enginu.

Já se do hry pustil v rámci konzole Xbox Series X a byl jsem skutečně překvapen mírou detailů. Ta je standardně na velmi vysoké úrovni, co se týče jednotlivých modelů formulí, ale tentokrát se to týká i samotného prostředí. Vegetace je mnohonásobně hustší a hlavně rozmanitější, což je něco co vždy oku lahodí. Hlavně mě potěšilo, že stopy pneumatik a odrolené kusy na trati zůstávají po celou dobu závodu, to samé se týká stop písku, či bahna, pokud náhodou vyjedete z trati. Hlavně pokud si ponecháte zapnutou funkci realistických povrchů, bude se vše projevovat na jízdě jako takové. Pochopitelně je to spjato s tím, že omezíte, pokud možno na nulu, jízdní asistence.

Po stránce chování vozidel si nemohu na nic stěžovat. Jízda je dynamická, vtahující, co vlastně více chtít. Ostatně jízdní model byl v rámci této série vždy skvělý, minimálně v posledních ročnících. Zde je to opět o chlup lepší a to zejména díky systému realistických povrchů. Uhranuly mě zvuky jednotlivých formulí, přičemž aktuální nové motory jsou typické svým hvizdem. Jde o nové 1,6l 90° V6 využívající novou technologii MGU-K (Motor Generator Unit-Kinetic), která letos nahradila technologii MGU-H (Motor Generator Unit- Heat), jenž byla součástí motorů do minulého roku.

Než opustíme technickou stránku hry, musíme se společně podívat ještě na samotný chod. F1 2021 nabízí dva režimy zobrazení. Jeden, který preferuje vizuální kvalitu a druhý, který preferuje framerate. Pokud ale nedisponujete TV, či monitorem se 120Hz, pak se vůbec výkonnostním režimem nezdržujte. Hra totiž v režimu kvality drží pevných 60 snímků za sekundu a není tedy nutné se ve vizuální kvalitě nijak omezovat. Pokud ale danými zobrazovacími panely disponujete, pak pro vás může být režim výkonu zajímavý, jelikož hra v tomto případě umožňuje chod ve 120 fps, samozřejmě musíte počítat s nějakými těmi ústupky ve vizuální kvalitě.

Jelikož nám vývojáři během oznámení letošního ročníku slibovali hned několik herních režimů, které promluví zejména do režimů pro jednoho hráče, byť bychom nyní mohli mluvit o tom, že hra dostala i zcela poprvé režim kooperace, ale k tomu se ještě dostaneme. Než vůbec přejdeme k novinkám, tak jen připomenu, že ve hře stále nalezneme klasické režimy jako Grand Prix, či Time Trial a nechybí ani online multiplayer, který je nyní doplněn také režimem split-screen, který se vrátil po dlouhé odmlce, což jsem uvítal. Hned jsem tento režim otestoval a funguje standardně, tedy dobře. Gaučingový multiplayer mám rád a osobně jsem vždy nadšen, když je ve hře přítomný. Konzole mi v minulosti ostatně vždy evokovaly tento typ zážitku, který jiná herní zařízení neumožňovala a proto je smutné, že mnoho her, a dokonce i sérií, od těchto režimů upustilo. Stačí mrknout na takové Halo 5 Guardians, kde tento element zcela chyběl a vůči fanouškům to nebyl krok správným směrem. Codies za tento přístup jedině chválím. Pojďme ale na novinky.

Jak někteří z vás vědí, tak Codemasters ve hře F1 2019 koketovali s možným příběhovým režimem, když do hry implementovali také soutěž F2. Režim kariéry tak byl odstartován krátkým příběhem, který vůbec nevypadal špatně. V loni od tohoto konceptu vývojáři upustili a letos se k němu vrátili a to v rámci plnohodnotného příběhového režimu s názvem Braking Point. Nejde o žádné režijní eso, ale své si tento režim odpracuje. Jde o klasickou zápletku v níž hraje roli nováček, veterán a namyšlený pako, které se mi dvojici rozličných stájových kolegů snaží vrazit klín.

Příběh sleduje poslední závod F2 a průřez sezónami 2020 a 2021 v rámci F1. Přičemž se dá říci, že jde o sled různých výzev, které je třeba splnit pro to, abyste mohli postoupit do další kapitoly. Scénáře jsou poměrně zajímavé a myslím, že do koncepce hry velmi dobře zapadly. Osobně jsem si příběhový režim docela užil, jelikož není postaven na tom, abyste neustále něco vyhrávali, spíše se nám snaží ukázat, jak může na celou věc nahlížet úplný nováček soutěže, co jej může trápit a to v kontrastu s jeho stájovým kolegou, veteránem soutěže, který trpí krizí a chce po této sezóně skončit. Rivalita samozřejmě nesmí chybět a tak je tu onen namyšlený frajírek, který se jezdce snaží rozeštvat. Režim Braking Point tedy nejspíše ne všechny nadchne, ale jde o velmi mi zpestření hry.

Pokud šel tedy příběhový režim zcela mimo vás, tak mám dobrou zprávu. Hra nabízí hned dva režimy kariéry, které se navíc nadále větví. Máme tu kariéru pro jednoho hráče, kterou můžeme rozdělit ještě dále na týmovou a jezdeckou, přičemž jezdeckou dále podle toho jestli chcete startovat v F2, či rovnou v F1. Pokud bychom zvolili F1, pak je možné zvolit novinku a to v podobě Real-Season Start. Ta vám umožní vrhnout se již do reálně odjeté sezóny a chopit se role jednoho jezdců v tabulce. Nepřejímáte však přímo konkrétního jezdce, toho nahradí vámi vytvořený jezdec. My Team kariéra pak přišla jako novinka v loňském roce a stejně jako ve zmíněném ročníku, i zde budete moci jezdit za vlastní tým.

Ať už si ale zvolíte jakoukoliv z výše uvedených variant, tak dostanete velmi podobný zážitek, jelikož další průběh kariéry bude probíhat naprosto stejně. Stále bude třeba vyvíjet technologie pro váš monopost, přičemž u My Team k tomu přibývá nutnost managmentu svého personálu a kopilota, jako tomu bylo loni. Nic více v tom není třeba hledat, jelikož schéma kariéry je totožné. My máme jen možnost si skutečně zvolit to, jak chceme kariéru začít. Pokud jde o technologický strom R&D, teda Research & Development, tak ten se dočkal nové vizualizace, která esteticky působí lépe, akorát zde postrádám jakousi přehlednost. Ovšem toto je aspekt zvyku a nejde o nic vysloveně rušivého. Jen je třeba se v tom naučit chodit. Funkčnost se nijak nezměnila.

Celkově musím říct, že design prostředí působí na pohled velmi dobře, je to takové čisté úhledné a tradičně zakomponované v dlaždicovém systému, který v této době využívá většina herních titulů, zejména ve sportovním a závodním spektru. Ale to jsem trochu odběhl. Vraťme se ke kariéře, jelikož tu máme ještě onu kooperativní, či kompetitivní část, to už záleží na tom, jak se do nové Kariéry pro dva hráče pustíte. Jelikož mnoho fanoušků prosilo o možnost jet kariéru s kamarádem v jednom týmu, vývojáři jim v tomto směru vyhověli a vy tak můžete s někým do party závodit v rámci jednoho týmu, či naopak každý může zastupovat jiný tým a působit vůči sobě jako rivalové.

V tomto směru se vývojáři trefili do černého a věřím, že pro F1 nadšence to půjde o nejpopulárnější režim, když tedy vyjmeme ty, kteří se soustředí výhradně na online multiplayer a kompetitivní závodění s živými soupeři. Ostatně F1 2021 má vytvořenou vlastní eSportovou část, která je součástí Multiplayerové záložky. Komplexně si vlastně říkám, že Codemasters odvedlo nad svým nejnovějším ročníkem oficiální hry pro Formuli 1 velmi dobrou práci a vlastně nelze říci nic jiného, že jde opět o to nejlepší, co série nabízí, i když nějaké ty mouchy by tu byly.

Mě osobně mrzí, že ze hry kompletně zmizely historické monoposty, ale pokud bychom po nich hodně toužily, tak můžeme sáhnout po loňském ročníku. Vývojáři se soustředili hlavně na současné soupisky a krom nich tu máme také všechny monoposty a jména z loňské sezóny, která se next-gen upgradu nedočkala, takže si vlastně není moc nad čím stěžovat, jelikož změn v monopostech bylo hned několik a jejich ovládání a zvuk se liší a přináší tedy mírně odlišný zážitek.

No a druhou vadou na kráse jsou mikrotransakce, které si našli cestu i do této hry. Naštěstí se týkají jenom čistě kosmetických věcí, které můžete chtít a nemusíte. Pak je tu také jakési prémiové členství, které vám zpřístupňuje některé předměty jako helmy, kombinézy a další prostředky pro tvorbu jezdce a monopostu, ať už pro My Team, či multiplayer, kde také využíváte vlastních monopostů. Tyto dvě věci mě velmi lehce iritovali, ale říkám si, jestli mají skutečně nějaký efekt na výslednou známku. Nicméně jde pořád o něco, co mi zde vadí, takže proto je výsledná známka v úvodu přeci jen o ten bod níže, než by mohla být, kdyby alespoň ty mikrotransakce do hry nezasahovaly. Ve hrách za plnou cenu jednoduše nemají co dělat.


ZÁVĚREM

S hrou F1 2021 se série konečně překlenula do své nadcházející generace, což se projevilo na celé řadě detailů, které souvisí nejen s vizuálem, ale také fyzikou. Nový ročník přinesl hned několik nových režimů a zejména kooperativní kariéru, po níž fanoušci série dlouho toužili. Kromě několika drobných vad na kráse v podobě mikrotransakcí a absence historických monopostů, je tento díl tím, na který fanoušci čekali.

Datum vydání: 16. července 2021 – Potřebné místo na disku: 88GB
Distributor ČR: Conquest Entertainment