Monster Energy Supercross 6 – Recenze
17 března, 2023Miluji terénní motorsport a pokud čtete náš web, tak to už dávno víte. Vůbec mi pak nezáleží na tom, jestli mám před sebou rally, či nějakou formu motocrossu, o nějž se v posledních letech stará zejména italská společnost Milestone. Ta pod sebou schraňuje rovnou dvě oficiální licence a to MXGP, jehož ročník se mi nedostal pod ruku už nějaký ten rok a nad čímž mé srdce smutní, a Monster Energy Supercross, jenž je předmětem této recenze.
Monster Energy Supercross 6 je prvním dílem série, který mě nechával naprosto chladným. To dávám za vinu jak špatné propagaci, tak zejména tomu, že vlastně nepřináší prakticky nic nového. Jestli zde cítíte kámen úrazu, tak ho cítíte zcela oprávněně. Tuto sérii mám rád a mám ji rád hodně, ale hned z kraje říkám, že pokud vlastníte předchozí ročník, tak u něj můžete s klidným srdcem zůstat. Novinka sice něco nového nabízí, ale dle mého toho není tolik, aby dával přechod smysl, tedy minimálně za plnou cenu. Je-li ale vaším posledním setkáním se sérií, některý z předchozích dílů, pak je tohle právě ta hra pro vás.
V zásadě musím říct, že nový díl nedělá nic špatně a hlavním problémem je tak nedostatek inovací. Po stránce herních režimů hra nenabízí vlastně nic nového a najdeme tu dobře zajeté režimy, kdy většinu svého času stejně strávíte v Kariéře, na níž je prakticky napojen režim Free-Room, kdysi známý jako Compound, který se poprvé objevil ve hře MXGP Pro. Jste-li kreativci, pak asi spoustu času strávíte v editoru tratí, který je intuitivní a funguje přesně tak jako tomu bylo minulý rok a žádná zásadní revoluce se nekoná. Tedy se nad ním není třeba nijak více pozastavovat, jelikož bych se jen opakoval a to není za potřebí, jelikož jsem tak činil už minimálně 3x.
Kariéra nabízí standardní strukturu, tedy nejdříve je projít jakýmsi miniturnajem na fiktivním stadionu Milestone, který demonstruje hlavně podobu vámi vytvořených tratí skrze editor a je to tak trochu nešťastnou volbou, jelikož editor neprodukuje vizuálně tak poutavé tratě, jako tomu je v případě virtuálních kopií skutečných závodišť a je tedy dosti možné, že vám grafická stránka na první dobrou nemusí být tolik pochuti. Jakmile se ale dostanete do nižší soutěže 250SX rozdělené na dvě divize, vše působí naprosto opačně a právě tehdy jsem se i já do hry mohl naplno ponořit.
Pro potřeby kariérního režimu se čerpalo ze sezóny 2022, tedy té poslední uplynulé a máme tedy k dispozici všechny oficiální tratě, týmy a jezdce, s nimž můžete poměřovat síly, a to jak jako závodník jednoho ze zmíněných existujících týmů, tak co by člen týmu zcela nového. To ale není nic, co by zde figurovalo jako novinka. Stejně tak tomu je v případě stromu dovedností, do něhož investujete zkušenostní body získané během závodů, ale i tréninků, jenž probíhají v režimu Free-Roam, jenž nyní působí více sandboxově a jeho cílem je učit vás mechanikám hry. Tvůrci si zde ale tentokrát přichystali takové libůstky jako jsou Trialové překážky.
Rád bych řekl, že je v režimu kariéry více novinek, ale vše je spíše estetické a to, že někde vidíte nějakou statistiku jezdce, jako v nějakém RPG, neznamená, že by to na hru mělo nějaký vliv. To vše tu totiž bylo i v minulosti, jen tomu chyběla ona vizualizace. Ano, mohu vlastně obecně konstatovat, že na hru se z kosmetického hlediska lépe kouká a to platí i v případě herního menu, které je velice přehledné a není šance se v něm ztratit. Jak vidíte, tak změny jsou zejména v detailech.
Kde jsem ale zaznamenal výraznější změnu je obtížnost hry jako taková. Zatímco předchozí ročník přinášel na střední nastavení obtížnosti a fyziky poměrně kompetitivní, tak v případě Monster Energy Supercross 6 tomu tak není a mluvím zejména o UI jako takové, která vám i na svou střední úroveň neposkytuje dostatečnou konkurenci. Zde je třeba jít trochu dál a nastavit obtížnost výše. Jde-li o fyziku, zde bych řekl, že tvůrci udeřili hřebíček na hlavičku a vše výborně vybalancovali s tím, že díky širokým možnostem nastavení si vše můžete přizpůsobit potřebám, či lépe řečeno, svému skillu.
Už jsem výše zmínil, že mé prvotní setkání s hrou nebylo z hlediska vizuální prezentace úplně šťastné. Obecně ale mohu říci, že je na tom aktuální kousek velmi dobře a je opět hlavně v drobnostech o nějaký ten kousek dále, než tomu bylo minule. Mám ale trochu pocit, že tvůrci už narazili na hranice Unreal Enginu 4 a proto doufám, že v příštím roce už přejdou na novější Unreal Engine 5, který by vše mohl posunout podstatně dále. Jelikož s aktuálním ročníkem se prostě nevyhnete dojmu, že je až moc podobný tomu, co tu bylo loni.
Jelikož jde o 6. díl, tak už nelze opomíjet to, že editor jezdců je prostě hrozně slabý a pokud jej tvůrci ve hře chtějí mít, je třeba na něm zapracovat. Opět to moc nefunguje navíc některé jeho aspekty nevypadají dobře v jistém světle, ale více se k tomu nechci vyjadřovat. Jednu technickou pak mám k editoru, kde v některých momentech doskakují stíny. Jiné chyby technického rázu jsem na Xbox Series X nezaznamenal. Naopak musím pochválit podporu AMD FidelityFX, která pomáhá vylepšit rozlišení obrazu. Tuto funkci je třeba ve hře zapnout, jelikož v základu je vypnutá. Také ji vaše TV musí podporovat.
ZÁVĚREM
Monster Energy Supercross 6 není žádným zklamáním, vše co dělá, dělá zatraceně dobře. Jen už je zde vidět, že tvůrci neví, kam sérii posunout dál, minimálně na Unreal Enginu 4, a tak nemohu říci, že je to ten další milník v sérii, který je třeba mít v případě, že máte předchozí díl. Upřímně doufám, že tvůrci od příštího roku sáhnou po novějším Unreal Engine 5, jelikož hra potřebuje minimálně technologicky posunout dál, jelikož je zřejmé, že obsahově toho už více nabídnout nemůže, snad jen story mode. Známka níže je ale i tak zasloužená, jen si myslím, že cílovka budou majitelé starších dílů, než je ten pátý.
7/10
Datum vydání: 9. března 2023 – Potřebné místo na disku: 22GB
Distributor ČR: COMGAD s.r.o. – Česká lokalizace: NE